هاآرتص: اوضاع ارتش اسرائیل بحرانی است

هاآرتص: اوضاع ارتش اسرائیل بحرانی است
چهارشنبه 6 تير 1397 - 11:37

روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی نوشت: مقامات نظامي ارتش رژيم صهيونيستي اعلام کرده اند اوضاع این ارتش بحرانی است و بهترین افسران نظامی در حال ترک ارتش هستند.

العالم - فلسطین اشغالی

هاآرتص -- با گذشت ۲۰ سال از زمان شورش بدنام در زندان ارتش اسرائیل، به نظر می‌رسد اجرای اصلاحات در این ارتش هنوز با دشواری‌هایی مواجه است. گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد زنان در ارتش اسرائیل در حال از دست دادن انگیزه برای خدمت در نقش‌های رزمی هستند. همچنین مرگ سرباز زندانی نشان دهنده سه نقطه آسیب پذیری معروف در ارتش اسرائیل است.

بازرس نیرو‌های دفاعی (جنگی) رژيم صهيونيستي در گزارش سالانه خود اعلام کرد: ارتش اسرائیل به سبب ناتوانی در حفظ افسرانِ باکیفت با بحران جدی مواجه است.

ژنرال اسحاق بیرک یک فصل کامل از گزارش خود را به این معضل اختصاص داد و خاطرنشان کرد شمار زیادی از افسران بلندپایه ارتش دیگر نمی‌خواهند به خدمت خود ادامه دهند. این موضوع به ویژه در ارتباط با واحد‌های فعال در بخش فناوری صدق می‌کند. او هشدار داد خروج افسران جوان  از ارتش اسرائیل به ارتش آسیب رسانده است که جبران آن دشوار است. به‎علاوه، این معضل در میان افسران کادر و درجه‎دار در واحد‌های پزشکی، مهمات، لجستیکی، آموزشی و واحد‎های اطلاعاتی نیز جدی است. نتیجه این شده است: آن‌هایی که (در ارتش) باقی مانده اند لزوما بهترین و آن‌هایی نیستند که ارتش فکر می‌کرد افراد مناسبی برای آن قلمداد می‌شوند. 

بیرک نرخ بالای پشیمانی در میان افسران کهنه‎کار باکیفیت ناشی از ساختار جدید را عامل این موضوع دانست و نوشت بر اساس ساختار جدید، همه افسرانی که پس از ۱۴ سال به درجه سرهنگی ارتقاء پیدا نکنند، باید ارتش را ترک کنند. بر اساس این ساختار، شمار زیادی از افسران نگران خطر اخراج شدن هستند، زیرا آن‌ها با افزایش سن مواجه می‌شوند و بدین ترتیب، وارد شدن به یک شغل غیرنظامی برایشان آسان نخواهد بود و در عین حال در جوانی نیز بازنشسته شدن برایشان بسیار زود است.

بیرک در گزارش خود نوشت: این الگوی جدید در ارتش سبب شده است افسران پس از رسیدن به مقام فرماندهی گروهان، خدمت در ارتش را رها کنند. در این گزارش همچنین آمده است: نظرسنجی‌ها در ارتش اسرائیل نشان می‌دهد ۵۰ درصد از افسران به خویشاوندان خود توصیه مي کنند در ارتش خدمت نکنند. 

بیرک در گزارش خود همچنین از کیفیت دوره‌های آموزشی برای افسران ذخیره انتقاد کرد. او در گزارش خود نوشت: رزمایش‌های بیشتری در مقایسه با گذشته برگزار می‌شود، اما کیفیت این دوره‌ها در سیستم نیرو‌های ذخیره کاهش یافته است.  او خاطرنشان کرد این موضوع به صورتی خاص مهم است، زیرا در زمان وقوع جنگ، افسران ذخیره حجم عمده‌ای از نیروی جنگی ارتش اسرائیل را تشکیل می‌دهند. علاوه بر این، طرح چندساله ارتش به شدت سبب کاهش تعداد نیرو‌های زمینی شده است و نتیجه این بوده است که حجم کار‌های محوله بسیار بیشتر از سطح منابع انسانی موجود در ارتش است. 

بیرک همچنین از ارتش اسرائیل در ارتباط با تعمیر و نگهداری تجهیزات انتقاد کرد و گفت: این مشکل به ویژه در بخش واحد‌های ذخیره شدید است. او خاطرنشان کرد در یک پایگاه مهم آموزشی ارتش اسرائیل، یک پیمانکار غیرنظامی به منظور تمیز کردن اسلحه‌های نیرو‌های ذخیره پس از انجام تمرین، استخدام شده است. او هشدار داد: سربازانی که در زمان عادی به تجهیزات شخصی خود توجه نشان نمی‌دهند و از آن‌ها مراقبت نمی‌کنند، نمی‌دانند در شرایط اضطراری چگونه باید این کار را انجام دهند. 

بیرک هفت هزار و دو شکایت در سال ۲۰۰۷ از سوی سربازان اسرائیلی دریافت کرد. این رقم در سال ۲۰۰۶، شش هزار و هفتصد و پنجاه و هشت مورد بود. او گفت: این شکایت‌ها نشان می‌دهد فرماندهان و حتی فرماندهان بلندپایه با زیردستان خود اغلب به شیوه‌ای تحقیرآمیز و نژادپرستانه برخورد می‌کنند. این معضل با رشد فزاینده استفاده از تلفن‌های همراه و ایمیل به منظور انتقال دستورات همراه شده است، زیرا این اقدام سبب تضعیف روابط بین افراد می‌شود. فرماندهانی وجود دارند که دیگر به طور مستقیم با زیردستان خود گفتگو نمی‌کنند و برای تلفن‌های همراه آن‌ها پیام ارسال می‌کنند و حتی گاهی اوقات این اقدام را در حالی انجام می‌دهند که به آن‌ها دسترسی دارند.

بیرک اعلام کرد: استفاده بیش از اندازه از ایمیل همچنین سبب شده است دستورات اجرا نشوند، زیرا حجم ایمیل‌هایی که یک افسر بلندپایه دریافت می‌کند، به اندازه‎ای زیاد است که برخی از آن‎ها بدون خوانده شدن حذف می‌شوند و بدین ترتیب، دستورات اجرا نمی‎شوند.

صداوسیما

پربیننده ترین خبرها