مخالفت رژیم صهیونیست و آمریکا با غنی‌سازی اتمی در عربستان

مخالفت رژیم صهیونیست و آمریکا با غنی‌سازی اتمی در عربستان
چهارشنبه 6 تير 1397 - 16:47

وزیر انرژی رژیم صهیونیستی با بیان اینکه تل‌آویو تمایل دارد از توسعه توان هسته‌ای عربستان سعودی حمایت کند اما تاکید کرد که غنی‌سازی اتمی در داخل این کشور نباید انجام شود.

العالم-فلسطین اشغالی

«یووال اشتاینیتز» وزیر انرژی رژیم صهیونیستی گفت که بعد از دیدار با مقامات آمریکا، مطمئن است واشنگتن در هیچ توافقی، با غنی‌سازی داخلی در عربستان سعودی موافقت نخواهد کرد.

اشتاینیتز شامگاه سه‌شنبه در مصاحبه با خبرگزاری «رویترز» گفت که اسرائیل با هر اقدامی از سوی عربستان سعودی برای تضعیف «استانداردهای طلایی» محدودیت رژیم عدم اشاعه روی غنی‌سازی اورانیوم یا بازفرآوری سوخت هسته‌ای در هر توافقی بین واشنگتن و ریاض مخالف است.

وی توضیح داد: «وقتی که به یک کشور اجازه می‌دهید اورانیوم را غنی‌سازی کرده یا سوخت (هسته‌ای) را بازفرآوری نماید، بسیار دشوار خواهد بود بود که به دیگر کشورهای همسایه بگویید آن کار را انجام ندهند».

این وزیر صهیونیست تاکید کرد اگر واشنگتن به ریاض اجازه دهد برخی استانداردهای عدم اشاعه را تضعیف کند، آنگاه کل این رژیم را تضعیف کرده پس به همین خاطر آنها نگرانی‌های اسرائیل را درنظر خواهند گرفت.

اشتاینیتز همچنین افزود که تل‌آویو از توسعه برنامه هسته‌ای عربستان سعودی حمایت خواهد کرد به شرطی که استانداردهای طلایی حفاظتی اجرا شده و ریاض نیز اورانیوم غنی‌شده را از آمریکا خریداری کند.

وی البته خطاب به آمریکایی‌ها هشدار نیز داد که اگر واشنگتن به آنها در توسعه برنامه هسته‌ای کمک نکند، عربستان به سوی دیگر کشورها مانند روسیه، چین و کره جنوبی خواهد رفت و آنگاه دیگر نمی‌توانند روی این مسئله نظارت کنند.

وزیر انرژی رژیم صهیونیستی هفته جاری طی سفر به واشنگتن برای شرکت در کنفرانس جهانی گاز، با مقامات دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور ایالات متحده دیدار و درباره ماجراجویی عربستان برای ساخت حداقل دو نیروگاه هسته‌ای برق به کمک آمریکایی‌ها، صحبت کرد.

این در حالی است که عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی علی‌رغم نداشتن روابط دیپلماتیک رسمی، درباره برنامه هسته‌ای ایران ادعای نگرانی دارند.

فارس

پربیننده ترین خبرها