نماینده فرانسه در سازمان ملل: اجرا و حفظ برجام ضروری است

نماینده فرانسه در سازمان ملل: اجرا و حفظ برجام ضروری است
پنج‌شنبه 7 تير 1397 - 01:37

نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل متحد برجام را محصول چند جانبه گرایی دانست که مورد ضمانت شورای امنیت قرار گرفته است و گفت: اجرا و حفظ این توافق ضروری است.

العالم-اروپا

فرانسوا دلاتره عصر چهارشنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع قطعنامه 2231 مرتبط با برجام برگزار شد، افزود: با توجه به مسایلی که در این روزها درباره خاورمیانه و شمال آفریقا مطرح شد، پرونده هسته ای ایران یک کیس آموزشی است.

وی ادامه داد: برجام نقش انگیزه و هوشیاری را که می تواند توسط شورای امنیت مورد توجه قرار گیرد، تایید می کند. این یک پیمان مشترک با برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) است که شورای امنیت ضامن آن است.

نماینده فرانسه در سازمان ملل متحد با بیان اینکه برجام منجر به استقامت جامعه بین المللی و هنر تمایل مشترک برای ارائه یک پاسخ قوی به منافع و امنیت است، اضافه کرد: برجام همچنین محصول چندجانبه گرایی است و فروپاشی آن نه تنها یک بحران جدی برای منطقه، برای رژیم منع گسترش تسلیحات، بلکه برای امنیت ما و برای همه است که می تواند عواقب جدی بالقوه ای داشته باشد.

دلاتره اظهار کرد: به همین دلیل است که این توافق از سوی رئیس جمهوری مکرون، شرکای انگلیسی و آلمانی و دیگر اروپایی ها حمایت می شود و اطمینان از اجرای و حفظ آن ضروری است.

وی با ابراز تاسف و نگرانی از تصمیم آمریکا برای خروج از برجام، افزود: این توافق همچنان در دست است و این تصمیم نباید بر اجرای تعهدات طرف های این موافقتنامه تاثیر بگذارد. فرانسه با مشارکت در این چارچوب مشترک ادامه خواهد داد.

نماینده فرانسه تصریح کرد: تا زمانی که ایران تعهدات هسته ای خود را تحت برجام انجام دهد، فرانسه نیز بر تعهدات خود خواهد بود. بنابراین ما متعهد هستیم که تا آنجا که امکان دارد، روابط اقتصادی با ایران را همانطور که توافقنامه مجاز دانسته است، حفظ کنیم.

وی همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود همسو با دیگر متحدان اروپایی، از فعالیت های نظامی ایران در منطقه ابراز نگرانی کرد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها