تحلیل روز/

افزایش انزوای آل سعود در دوره ملک سلمان

افزایش انزوای آل سعود در دوره ملک سلمان
پنج‌شنبه 7 تير 1397 - 11:00

با افزایش درخواست ها در تونس برای توقف حج به منظور جلوگیری از بهره برداری آل سعود از درآمدهای آن برای جنگ علیه مسلمانان و گسترش تفکر تکفیری، یا حمایت از دشمنان مسلمین، انزوای حکومت آل سعود در دوره ملک سلمان، بیشتر شده و فاصله بیشتری با کشورهای عربی و اسلامی گرفته است.

العالم - عربستان سعودی

در مقابل، عربستان سعودی به دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی نزدیک تر شده است، با به قدرت رسیدن خاندان ملک سلمان پسر که بیست و پنجمین فرزند ملک عبد العزيز آل سعود به شمار می رود، عربستان با سرعت زیاد، وارد مرحله ای تهاجمی خصمانه شده که با مراحل سابق حکومت در آن متفاوت است.

سیاستی که عربستان سعودی عملاً در دوره حکومت ملک سلمان در پیش گرفته است، مبتنی بر تامین مالی گروه های تروریستی و گسترش مذهب وهابی و حمایت از گروه های تکفیری در برخی از کشورهاست، درحالیکه به ظاهر سیاست هایی را برای حفظ اوضاع کشورهای عربی و اجازه ندادن به جنبش های تغییر یا انقلابی در پیش گرفته است که پس لرزه های آن به داخل عربستان نیز می رسد.

خاندان حاکم سعودی می داند که این کشور مانند حباب است و با قدرت شمشیر در جامعه ای حکومت می کند که از نظر سیاسی و مذهبی با آن اشتراکاتی ندارد، زیرا ساکنان منطقه الشرقیه که منطقه ای نفت خیز است، پیروان مذهب جعفری هستند که مذهب وهابی حاکم در کشور را که آن ها را از فعالیت در ادارات دولتی منع می کند، به رسمیت نمی شناسند.

اهل حجاز نیز پیرو مذهب شافعی هستند و هیچ یک از پیروان مذاهب اسلامی را تکفیر نمی کنند و کشور آن ها از سوی آلسعود محاصره شده است.

ولی اهالی نجران، جيزان و عسير آن ها از نظر تاریخی و اصل و نسب و مذهب؛  یمنی هستند، اما آل سعود استان های آن ها را با زور تصرف کردند و به خاک عربستان ضمیمه کردند.

از جمله اولین مصداق های رویکرد تهاجمی و خصمانه آل سعود در دوره حکومت ملک سلمان، اقدام به حمله گسترده نظامی به یمن به بهانه بازگرداندن مشروعیت به عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری برکنار شده است و این جنگ، وارد چهارمین سال خود  شده است.

دومین اقدام حکومت آل سعود در دوره ملک سلمان، محاصره یکی از شش عضو شورای همکاری خلیج فارس یعنی قطر است، عربستان ، قطر را از راه زمین و هوا و دریا محاصره کرده و حتی این کشور را از حج ممنوع کرده و ورود مواد غذایی را به این کشور منع کرده و به شکل عجیبی به رژیم اشغالگر اسرائیل به بهانه مقابله با نفوذ ایران در منطقه نزدیک شده، سپس به عنوان یک عامل پشتیبان وارد طرح دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا - که متهم به نژادپرستی است - برای نابودی مسئله فلسطین شد.

سیاست های تهاجمی و خصمانه عربستان در دوره ملک سلمان بیمار و پسر جوان وی محمد بن سلمان که ولیعهد این کشور شده و زمام امور را در دست گرفته است، هیچ دستاوردی نداشته است، جز اینکه، پرونده این کشور را که مملو از نقض حقوق بشر و ارتکاب جنایت های جنگی به علت کشتار یمنی ها اعم از زن و کودک و کهنسال و استفاده از سلاح های ممنوعه بین المللی است، سیاه تر کرده است.

حتی اصلاحات به ظاهر زیبای محمد بن سلمان در اعطای حق رانندگی به زنان بعد از مدت طولانی محرومیت از این حق و یا اجازه فعالیت سالن های سینما و سالن های مد و غیره، نتوانسته هیچ کسی را فریب دهد، زیرا این اصلاحات ظاهری است و جدی نیست و از نظام سیاسی قبیله ای عربستان به دور است.

با شکست مستمر سیاست های آل سعود و بی نتیجه بودن آنها، روز به روز بر انزوای عربستان در میان کشورهای عربی و اسلامی بیشتر می شود؛ پس از تصمیم مالزی مبنی بر خارج کردن نیروهای خود از اراضی عربستان، تونس نیز از طریق اتحادیه ائمه جماعت، خواهان توقف حج برای جلوگیری از بهره برداری از درآمدهای حج در تامین مالی جنگ های عربستان علیه مسلمانان و عدم حمایت از مذهب وهابی شده است، این درحالیست که بسیاری از مصری ها، با عربستان و تلاش های آن برای تملک نظام سیاسی در کشورشان با ترغیب یا از طریق ایجاد رعب و وحشت موافق نیستند.

اما مردم عراق، طعم انفجارها و کشتارها و مکر و فریب و فاجعه های بسیار را که القاعده با حمایت سازمان اطلاعات سعودی و آمریکا مرتکب شد، چشیده اند، و نسل های بعدی عراقی ها نیز این مساله را فراموش نخواهند کرد. این مساله در مورد سوری ها نیز صادق است، زیرا آن ها نیز از گروه های تکفیری که اکثرشان از سوی عربستان تامین مالی می شوند، ضربه های مهلکی خورده اند و نمی توان آتش زدن تصاویر محمد بن سلمان در راه پیمایی های حق بازگشت فلسطینی ها را فراموش کرد.

انتقاد از عربستان به علت سیاست های اشتباه خود، صرفاً به کشورهای عربی محدود نشده است، بلکه به ایران و ترکیه نیز گسترش یافته است.

امروز با وجود تبلیغات و مصرف پول های زیاد، وجهه عربستان در کشورهای اروپایی، تصویر کشوری است که کودکان را می کشد و افکار افراطی را در اروپا گسترش می دهد و آزادی ها را سرکوب می کند.

از این رو، بر انزوای عربستان در دوره ملک سلمان، افزوده شده و این کشور با کشورهای عربی و اسلامی و حتی جامعه بین المللی فاصله بیشتری گرفته و به آمریکا و رژیم اسرائیل نزدیک تر شده است.

عربستان سیاست های خصمانه خود را با به راه انداختن جنگ علیه یک کشور و محاصره یک کشور دیگر و فتنه انگیزی و خشونت در کشور دیگر افزایش داده است و اخیراً هم درخواست هایی برای توقف حج به علت سیاست های آل سعود مطرح شده است و این مساله، باعث شده است که درخواست ها برای  گرفتن مدیریت مراسم حج از آل سعود به علت مدیریت سوء آن بار دیگر مطرح شود ، اما آیا آل سعود، به وضعیتی که دوران ملک سلمان برای آن ها پیش آورده است، توجه می کند و آیا اهالی نجد و حجاز ومنطقه الشرقیه و نجران و جیزان و عسیر می پذیرند که تحت امر این حکام باشند؟

احمد المقدادی

پربیننده ترین خبرها