شکست اطلاعاتی غرب در مصر وسوریه

شکست اطلاعاتی غرب در مصر وسوریه
چهارشنبه 8 شهريور 1391 - 12:21

نويسنده و پژوهشگر عرب تأکيد کرد، سازمان هاي اطلاعاتي آمريكا و غرب در خاورميانه شكست خوردند و گواه اين مساله ، شكست همه پيش بيني ها و سرمايه گذاري هاي آن ها در مصر و سوريه است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني شبكه العالم ، "عبدالباري عطوان" در مقاله اي در روزنامه "القدس العربي" نوشت: در جهان عرب و اكثر كشورهاي جهان سوم همه فکر می کنند كه سازمان هاي اطلاعاتی غربي و آمريكايي از همه جزييات كشورشان آگاه هستند و سرنخ همه مسائل را در دست دارند؛ اما واقعيت ، با آن چه در ذهن ما مي گذرد ، متفاوت است.

 

عطوان افزود : شكي نيست كه كشورهاي غربي و سازمان هاي اطلاعاتی آنها از فن آوري هاي پيشرفته اي براي جاسوسي و جمع آوري اطلاعات برخوردارند. آن ها همچنين مراكز پژوهشي در اختيار دارند كه مغزهاي تحصیل کرده بزرگي در آن ها فعاليت می کنند. اما با همه اين امكانات در فهم آن چه در منطقه مي گذرد ، شكستي مفتضحانه خوردند.

 

نويسنده اين مقاله در ادامه خاطرنشان كرد: ولی همه این مساله مهم و اساسي را فراموش مي كنند كه طبيعت رواني و كشمكش هاي عربي و ملي نزد شهروند عربي پيچيده تر از آن است كه پژوهشگران غربي قادر به فهم آن باشند. در واقع داده ها و اطلاعات، يك مساله است و تحليل اين داده ها و اطلاعات مساله اي ديگر؛ نمونه بارز اين شكست اطلاعاتي غرب و آمريكا، در مصر اتفاق افتاد.

 

وي در ادامه توضيح داد: دولت آمريكا در مدت 30 سال ، 36 ميليارد در مصر هزينه كرد تا ارتش مصر را مسلح كند و تمام تلاش خود را براي استحكام بخشيدن به روابط خود با نهاد نظامي مصر به كار بست اما ناگهان مردي به نام محمد مرسي به قدرت رسيد، و با بازنشسته كردن سران نظامي مصري ، تمام قواعد بازي را به هم زد. رييس جمهور جديد مصر ، سرلشكر حسين طنطاوي ، سركرده نظاميان مصري و سرتيپ سامي عنان رييس ستاد مشترك نيروهاي مسلح مصر را در عرض چند دقيقه بركنار کرد.

 

عبدالباري عطوان در ادامه تاكيد كرد: محافل آمريكايي بر اين گمان بودند كه سرلشكر طنطاوي رهبر واقعي مصر است و دكتر مرسي تنها يك كارمند دون پايه يا حداكثر دكوري غيرنظامي است، و نمي تواند يا حداقل جرات ندارد متعرض شوراي عالي نظامي نيروهاي مسلح شود؛ اما واقعيت چيز ديگري بود و عكس اين مساله صادق بود و ثابت شد كه هيچ قدرتي بالاتر از قدرت صندوق هاي اخذ راي نيست.

 

سردبیر روزنامه القدس العربی خاطرنشان کرد: پيمان كمپ ديويد در حكم گاوي مقدس بود كه هیچكس ياراي تعرض به آن را نداشت، و با اين كه بندهاي تحقير آميزي از نظر امنيتي در آن مندرج بود ، مصر جرات نداشت اعتراضي به نقض حاكميت خود بر اساس اين پيمان بكند. اما اكنون ، همه اين توافقنامه ها و پيمان ها با بازگشت تانك ها و هواپيماهاي مصري به سينا بدون هرگونه رايزني با اسرائيل ، در گذر تندباد قرار گرفته اند تا جايي كه اسرائيل ِ خودسر ناچار شده است به مصر التماس كند كه تانك ها و هواپيماهاي خود را از سينا خارج كند اما مصر هيچ توجهي به اين التماس ها نمي كند.

 

به نوشته عبدالباري عطوان ، همين سازمان هاي اطلاعاتي بودند كه سقوط نظام سوريه را در مدت چند روز پيش بيني كردند اين در حالي است كه درگيري ها 18 ماه است كه ادامه دارد و قربانيان اين درگيري ها به ده ها هزار بي گناه و صدها هزار آواره رسيد.. آيا سازمان هاي اطلاعاتي آمريكايي و غربي پيش بيني مي كردند كه هزاران نفر از هواداران گروه هاي تندرو اسلام گرا براي درگيري مسلحانه به سوريه نفوذ كنند و با پول آمريكا خريده شوند. آيا پيش بيني مي كردند كه اين افراد چه تغييري در معادلات قوا نه تنها در سوريه بلكه در تمام منطقه ايجاد كنند.

 

عطوان تاكيد كرد : دولت آمريكا و همه كشورهاي غربي ايران را به شدت تحت محاصره اقتصادي و سياسي قرار دادند تا اين كشور را در عرصه بين المللي منزوي كنند تا ناچار شود به پاهاي آمريكا بيفتد و طلب بخشش كند. اما در عمل ، ايران جنبش عدم تعهد را با حضور بيش از 100 كشور جهان برگزار كرد كه در آن دستكم 30 رييس جمهور كه حداقل هشت تن از آنان عرب هستند تشكيل مي دهد و از اين ميان آنها نیز دو تن از كشورهاي عرب حاشيه خليج فارس هستند.

 

وي افزود : محافل سياسي بر اين باور بودند كه اگر مرسي بخواهد 90 ميليون جمعيت گرسنه مصر را سير كند ناچار خواهد بود در برابر آمريكا سر فرود آورد اما اكنون مي بينيم كه مرسي در نخستين سفر خود به جاي اين كه به واشنگتن برود ، راهي پكن است و در بازگشت از چين به تهران سفر خواهد كرد نه به تل آويو كه كليد كمك هاي مالي آمريكا به شمار مي رود.

 

عبدالباري عطوان خاطر نشان كرد كه جهان عرب بر ضد هم

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها