توافق رهبران اروپا بر سر مساله مهاجرت

توافق رهبران اروپا بر سر مساله مهاجرت
جمعه 8 تير 1397 - 11:39

رهبران اتحادیه اروپا سرانجام پس از مذاکرات ۱۰ ساعته در بروکسل توانستند به یک توافق جامع برای حل و فصل بحران مهاجرت دست یابند.

العالم - اروپا

رهبران اتحادیه اروپا در حالی توانستند پس از مذاکرات سخت و طولانی در بروکسل به یک توافق بر سر مساله مهاجرت دست یابند که این معضل به شدت اتحاد کشورهای اروپایی و آزادی سفر بین کشورهای اتحادیه اروپا و همین طور دولت ائتلافی آلمان را تهدید می کند.

دونالد تاسک رئیس شورای اروپایی که ریاست مذاکرات بروکسل را بر عهده داشت، در این باره گفت: 28 رهبر اروپایی درباره نتایج این نشست به توافق رسیدند، یکی از مهمترین نتایج این نشست حل و فصل مساله مهاجرت بوده است.

ایتالیا پیش از این مانع از دستیابی به هرگونه توافقی در نشست رهبران اروپایی شده بود و رسیدن به هر گونه توافق را مشروط به تامین درخواست های خود بر سر مساله مهاجرت کرده بود.

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان پس از دیدار رهبران اروپایی در بروکسل گفت: این یک نشانه خوب است که رهبران اروپایی توانسته اند به یک زبان مشترک بر سر مساله مهاجرت دست یابند ولی هنوز اختلافات عمیقی در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا وجود دارد.

وی افزود: ما هنوز کارهای زیادی باید انجام دهیم تا اختلافات کاهش یابد.

تازه ترین نظرسنجی ها نیز نشان می دهد که مهاجرت به یک نگرانی عمده برای 500 میلیون شهروند اتحادیه اروپا تبدیل شده است. رهبران اتحادیه اروپا که زیر فشار شدیدی از سوی رای دهندگان در کشورهای خود قرار دارند، به دنبال دستیابی به راهکار مشترکی برای مقابله با این مساله هستند.

این کشورها پول و کمک هایی را در اختیار کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه قرار داده اند تا مانع از مهاجرت اتباع خود به سوی اروپا شوند.

مساله مهاجرت نقش مهمی در پیروزی و شکست رهبران سیاسی در کشورهای مختلف اروپایی از مجارستان گرفته تا ایتالیا داشته است. رای دهندگان اروپایی از احزاب سیاسی حمایت کرده اند که تدابیر سختگیرانه تری برای مقابله با مهاجرت اتخاذ می کنند. روز شنبه امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه ضمن انتقاد از سیاست های مهاجرتی برخی کشورهای اتحادیه اروپا تاکید کرد که پاریس از تحریم های مالی علیه کشورهایی که حاضر به پذیرش مهاجران خارجی نیستند، حمایت می کند.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها