در حاشیه جام جهانی..

مسکو به مردگان اجازه راهپیمایی نداد

مسکو به مردگان اجازه راهپیمایی نداد
شنبه 9 تير 1397 - 02:06

حال و هوای جشن و شادی در مسکو که از ابتدای شروع بازی های جام جهانی فوتبال بر فضای این شهر حاکم شده، چندان هم بدون محدودیت نیست.

العالم - اروپا

 روسیه روز جمعه بنا به تقاضای فعالان کمونیست، مراسم موسوم به "رژه مردگان" را که هواداران تیم ملی مکزیک قصد داشتند در میدان سرخ برگزار کنند، ممنوع اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از مسکو، رژه مردگان که در جریان آن شرکت کنندگان چهره خود را به شکل اسکلت در می آردند، از مراسمی که در مکزیک به مناسب روز مردگان برگزار می شود، الهام گرفته شده است. این مراسم هر ساله بین روزهای یک و دو نوامبر برگزار می شود و در اینروز مردم مکزیک به زیارت اهل قبور می روند.

رژه مردگان حساسیت فعالان کمونیست را بر انگیخت. آنها اعلام کرده بودند که از مشاهده اسکلت ها در میدان سرخ شوکه خواهند شد. مومیایی لنین در یک مقبره در همین میدان قرار دارد. به همین دلیل حزب کمونیست روسیه از وزارت کشور تقاضای لغو این رژه راکرد.

سرگئی مالین کوویچ، سخنگوی حزب کمونیست، به خبرگزاری فرانسه گفت: «قرار بود عده ای اراذل و اوباش مکزیکی با لباسهایی با طرح اسکلت در حالیکه شیپور به دست دارند و میرقصند از نزدیکی مقبره شخصیت های مورد احترام روسها عبور کنند».

به غیر از لنین، برخی چهره های بزرگ روسیه نظیر یوری گاگارین، فضانورد، و نیز استالین در قسمت پایین کاخ کرملین، پشت مقبره رهبر انقلاب اکتبر 1917 دفن شده اند.

ممنوع اعلام شدن رژه مردگان باعث تعجب بسیاری از مردم روسیه شد. آندری مالوسولوف (Andreï Malossolov)، خبرنگار تلویزیون، به خبرگزاری فرانسه گفته است که خود کمونیستها هم یک متوفی در نزدیکی محلی که قرار بود رژه در آنجا برگزار شد، دارند.

آلیوینا ساولیوا (Aliona Savelieva)، یکی از مسئولان خانه ملی مکزیک که به مناسبت جام جهانی فوتبال به ابتکار کشورهای آمریکای مرکزی در مرکز مسکو گشایش یافته است، به خبرگزاری فرانسه گفت: «واقعاً ناراحت کننده است. ما دوست داشتیم این رژه برگزار شود».

قرار بود حدود 80 نفر که در میان آنها شهروندان روسی نیز وجود داشتند با چهره های گریم شده در میدان سرخ رژه بروند. به گفته خانم ساولیوا، این مراسم در فضایی سربسته برگزار شد.

از ابتدای شروع بازیهای جام جهانی فوتبال در روسیه که تا روز 15 ژوییه ادامه خواهند داشت، فضای جشن و سرور بی سابقه ای بر مسکو حاکم شده است. در بحبوحه تنش های دیپلماتیک بین روسیه و غرب، صدها هزار گردشگر خارجی در روسیه به سر می برند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها