سفیر ایران: آمریکا احتمالا از جنوب سوریه خارج می‌شود

سفیر ایران: آمریکا احتمالا از جنوب سوریه خارج می‌شود
شنبه 9 تير 1397 - 11:59

سفیر ایران در گفت‌وگو با روزنامه لبنانی «الاخبار» اعلام کرد به مدد قدرت ارتش سوریه و متحدان آن و نیز سوری‌ها، عملیات در جنوب سوریه عالی پیش می‌رود و ممکن است آمریکایی‌ها از جنوب سوریه خارج شوند.

العالم - لبنان

«محمد فتحعلی» سفیر ایران در لبنان به مناسبت پایان مأموریت خود در این کشور با روزنامه «الاخبار» مصاحبه‌ای انجام داد، «سید محمد جلال فیروزنیا» جایگزین وی شده است.

وی درباره تجربه‌اش از سیاستمداران لبنانی گفت: برخی از آنها می‌توانند همه امور را تدبیر کنند بدون اینکه از محوری به محور دیگر منتقل شوند.

فتحعلی در خصوص سوریه تصریح کرد: اکنون به مدد قدرت ارتش سوریه و متحدان آن و نیز سوری‌ها، عملیات در جنوب سوریه عالی پیش می‌رود، به اذن خدا به زودی شاهد پایان گروه‌های تروریستی در جنوب هستیم، اما پرونده سیاسی باقی می‌ماند آمریکایی‌ها سازمان ملل و روش‌های سیاسی را کنترل می‌کنند و رئیس‌جمهور سوریه «بشار اسد» و متحدان او یعنی ایران و روسیه با این موضوع با تمام قدرت مقابله می‌کنند.

وی درباره روسیه و ایران ادامه داد: شما می دانید ما در سوریه توافق داریم و با یکدیگر برای کمک به سوریه با هدف رهایی از تروریسم می‌جنگیم، ما با روسی‌ها برای هدف قرار گرفتن تمام گروه‌های تروریستی در کل منطقه متفق هستیم. عمر روابط با روسیه صدها سال است، آنها و ما مورد فشار و تحریم‌ از سوی آمریکا و متحدانش قرار گرفته‌ایم و روسیه به نقش مهم خود برای جنگ علیه تروریسم عمل می‌کند.

فتحعلی گفت: منطقه اکنون به چهار گفتمان روبروست: گفتمان آمریکایی که مدعی لیبرالیسم و دموکراسی است، گفتمان سعودی که همگام با وهابیت است، گفتمانی که همگام با اخوان‌المسلمین است و گفتمان ایران که مبنی بر اصول انقلاب امام خمینی است و بر پایه مقابله با استکبار، مقابله با رژیم صهیونیستی و حمایت از ملت‌ها برای تحقق آزادی است.

وی ادامه داد: تفاوتی میان شیعه، سنی و مسیحی در حمایت از کسانی که در مقابل رژیم صهیونیستی ایستاده‌اند، وجود ندارد؛ ما سوای از مذهب؛ از حماس، جهاد اسلامی و حزب‌الله حمایت می‌کنیم و در مقابله با رژیم صهیونیستی متفق هستیم.

فتحعلی در پاسخ به این سوال که منطقه و لبنان امروز با چه خطرهایی روبروست، گفت: در مرحله اخیر سه موضوع بود که محور متخاصم به علاوه گروه‌های تروریستی بر روی آن کار می‌کرد : اعلام جدایی کردستان و این خطری تاریخی برای کل منطقه است و اولین کسی که از آن استقبال کرد اسرائیل بود، دوم تحمیل جنگ بر ملت مطلوم یمن و سوم تلاش برای فتنه‌انگیزی در لبنان بود؛ همه این طر‌ح‌ها تحمیل معامله قرن بر فلسطینی‌ها بود.

سفیر ایران درباره خروج آمریکایی‌ها از سوریه توضیح داد: آمریکایی‌ها نمی‌خواهند پول بیشتری خرج کنند و ممکن است عقب‌نشینی کنند اما آنها از کشورهای خلیج فارس می‌خواهند (در این باره) پول بپردازند.

فتحعلی در پاسخ به سوال الاخبار درباره برخی اعتراض‌های مردمی اخیر در ایران گفت: دلیل تحرکات مردمی ، بحران مالی است، آمریکا می‌خواهد از این وضعیت سوءاستفاده کند اما این موضوع به فضل بیداری ملت ایران اتفاق نخواهد افتاد.

وی در پایان مصاحبه درباره اینکه چه اتفاقاتی در لبنان بیشترین خوشحالی یا ناراحتی را برای وی به همراه داشته است، گفت: آنچه بیشترین خوشحالی را برای من داشت پیروزی لبنان بر رژیم صهیونیستی و گروه‌های تکفیری بر اساس معادله طلایی ارتش، ملت و مقاومت است، آنچه باعث بیشترین ناراحتی برای من شد شهادت این جوانان مقاومت و ارتش بود، قهرمانانی که خون خود را برای آزادسازی سرزمین لبنان از رژیم اشغالگر صهیونیستی و مقابله با تروریسم تکفیری اهدا کردند.

فارس

پربیننده ترین خبرها