بر اساس گزارش رویترز؛

مذاکرات روس‌ها با تروریست‌های جنوب سوریه شکست خورد

مذاکرات روس‌ها با تروریست‌های جنوب سوریه شکست خورد
شنبه 9 تير 1397 - 20:35

خبرگزاری رویترز به نقل از سخنگوی گروه‌های مسلح مخالفت دولت سوریه اعلام کرد که مذاکرات بین آن‌ها و طرف روسی در خصوص جنوب سوریه نتیجه نداده است.

العالم - سوریه

تلاش‌های طرف روسی برای متقاعد کردن گروه‌های مسلح در جنوب سوریه جهت پیوستن به فرآیند آشتی بی‌نتیجه ماند.

رویترز به نقل از سخنگوی گروه‌های مسلح مخالف دولت سوریه امروز (شنبه) خبر داد که «نشست با طرف روسی در خصوص جنوب سوریه شکست خورد».

سخنگوی گروه‌های مسلح معارض در چرایی شکست این مذاکرات مدعی شد که «خواسته‌های روس‌ها در ارتباط با تسلیم شدن ما به نظام سوریه توهین آمیز و خفت‌بار است».

خبرگزاری رویترز قبل از ظهر امروز نیز گزارش داده بود که معارضان سوری در حال مذاکره با روسیه درباره توافق صلح در استان‌های جنوب سوریه هستند.

یکی از مخالفان دولت سوریه به این خبرگزاری گفته بود: «معارضان، با افسران روس درباره توافقی وارد مذاکره شده اند که به موجب آن دولت سوریه حاکمیت خود بر مناطق تحت سیطره معارضان مسلح در استان درعا باز پس بگیرد».

به رغم اینکه برخی از مناطق جنوب سوریه مشمول توافق کاهش تنش می‌شود، ولی دمشق از یک هفته پیش و به دنبال حملات گروه‌های تروریستی و خمپاره‌ پراکنی عناصر «جبهه النصره»، شاخه سوری القاعده، عملیاتی را برای آزادسازی و پاکسازی استان‌های درعا و سویداء آغاز کرد.

طی این هفته همزمان با پیشروی سریع ارتش سوریه، بسیاری از مخالفان دولت سوریه در شهرها و روستاهای جنوبی به فرآیند آشتی ملی پیوستند و دمشق در حال رسیدگی به وضعیت آن‌هاست.

دولت سوریه قبل از آغاز عملیات نظامی ارتش این کشور در جنوب،‌ بارها گروه‌های تروریستی را بین انتخاب دو گزینه مخیّر کرده بود؛ تسلیم شدن و رسیدگی به اوضاع آن‌ها یا عملیات نظامی ارتش و ورود به منطقه.

انتظار می‌رود پس از مخالفت گروه های مسلح مخالف دولت سوریه با پیشنهادهای دمشق و طرف روسی، ارتش سوریه به روند عملیات‌های خود در جنوب سوریه شدت بخشد. امری که نگرانی رژیم صهیونیستی را در پی داشته و ارتش این رژیم از دیروز (جمعه) نیروهای خود را در بلندی‌های «جولان اشغالی سوریه» به حالت آماده باش درآورده است.

دیروز همچنین خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام اردنی که نخواست نامش فاش شود، نوشت که توافق آتش‌بسی در جنوب سوریه به عمل آمده و قرار است اجرا شود.

اردن در کنار رژیم صهیونیستی از عملیات نظامی ارتش سوریه در جنوب این کشور به شدت نگران است و حتی برای متوقف کردن آن دست به اقدامات و تلاش‌هایی زده است.

نگرانی «أمان» از این است که با عملیات ارتش سوریه، خیل عظیمی از شهروندان و گروه‌های مسلح که طی چند سال گذشته مورد حمایت آمریکا، رژیم تل‌آویو و اردن بوده، به مرزهای این کشور سرازیر شده و در بین آن‌ها نیز تروریست‌ها وارد اردن شوند و منجر به بی‌ثباتی و ناامنی همسایه جنوبی سوریه شود.

فارس

پربیننده ترین خبرها