فارن پالیسی: آمریکا در ستیز با ایران شکست خواهد خورد

فارن پالیسی: آمریکا در ستیز با ایران شکست خواهد خورد
يکشنبه 10 تير 1397 - 09:21

تارنمای نشریه فارن پالیسی در یادداشتی نوشت که مخالفت های شدید فرماندهان ارتش و اعتراف وزیر دفاع آمریکا به افت مستمر آمادگی نیروهای نظامی نشانگر آن است که این کشور در ستیز و هرگونه برخورد نظامی با ایران با شکست روبه رو خواهد شد.

العالم ـ آمریکا

مارک پری نویسنده و روزنامه نگار آمریکایی در این یادداشت که در تارنمای فارن پالیسی منتشر شد، خاطرنشان کرده، جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا و مشاوران نزدیکش بر این باورند که افت مستمر آمادگی نیروهای نظامی آمریکا – یگان هایی که قابلیت اعزام ندارند، هواپیماهایی که قابلیت به پرواز درآمدن ندارند و کشتی هایی که ممکن است به یکدیگر برخورد کنند- به این معناست که ممکن است ارتش آمریکا در برابر ایران شکست بخورد.
فارن پالیسی می نویسد: وقتی پای برخورد نظامی با ایران وسط باشد، روز به روز به تعداد فرماندهان آمریکایی ارشدی که با این اقدام مخالف هستند، افزوده می شود که متیس نیز در شمار این مخالفان قرار دارد. 
مسئله مقام های غیرنظامی دولت آمریکا که دائما در گوش ترامپ از اقدام نظامی علیه ایران زمزمه می کنند، فرق می کند. جان بولتون مشاور امنیت ملی جدید واشنگتن مدت هاست بر عقیده خود مبنی بر این که تنها راه تضمین جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی، تحمیل تغییر حکومت است، پافشاری می کند. وی در این راه تنها نیست. بولتون از زمانی که به این مقام منصوب شده است، شورای امنیت ملی آمریکا را از مشاوران میانه رو خالی کرده و آن ها را با تندروهایی چون فرد فلیتز (Fred Fleitz) تحلیلگر سابق سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) و فرانک گفنی (Frank Gaffney) فعال ضداسلامی مرکز سیاست امنیتی جایگزین کرده است. 
متیس اما دیدگاه متفاوتی در این باره دارد. فارن پالیسی در ادامه با اشاره به این که این مقام آمریکایی(بولتون) از تهران دل خوشی ندارد ، نوشت: اما محکوم کردن ایران و حمایت از اقدام نظامی علیه این کشور دو چیز کاملا متفاوت هستند. 
به گفته ی مقامات نظامی ارشد امریکا ، نگرانی های متیس در این باره در این سال ها افزایش یافته است، به ویژه از زمانی که خود به عنوان وزیر دفاع آمریکا و بولتون به مقام مشاور امنیت ملی منصوب شده است؛ انتصابی که متیس را از دایره تصمیم گیری های ترامپ در حوزه امنیت ملی به حاشیه رانده است. 
در حالی که متیس تمایل زیادی به فشار به ایران دارد، نگرانی وی در مورد بروز برخورد نظامی میان تهران و واشنگتن، به آخرین ارزیابی های وزارت دفاع آمریکا در خصوص وضعیت ارتش این کشور و ایران باز می گردد. 
تقریبا سی درصد از هواپیماهای نیروی هوایی آمریکا قابل استفاده در ماموریت ها نیستند و این سرویس در زمان حاضر با کمبود 2هزار خلبان مجرب روبه روست و قابلیت های گروه تعمیر و نگهداری آن نیز تقلیل یافته اند. 
این شرایط در مورد دیگر سرویس های نظامی آمریکا نیز صدق می کند. دانیل آلین معاون رئیس ستاد ارتش در سال 2016 تایید کرد که تنها یک سوم از نیروهایش از آمادگی قابل قبولی برخوردارند. 
به گزارش ایرنا به نقل از فارن پالیسی، در ماه ژانویه سال جاری گروهی از افسران نیروی دریایی آمریکا نیروی دریایی این کشور را «کوچک تر، کهنه تر و خسته تر» از آن دانستند تا ملزومات ماموریتی خود را به جای آورد.
در همین حال، «جان پاکستون»، ژنرال نیروی دریایی آمریکا در سال 2016 گزارش داد که نیمی از یگان های نیروی دریایی آمریکا از کمبودهایی در بخش پرسنل، تجهیزات و پرورش نیروها رنج می برند. 
جیمز دوبیک (James Dubik) ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا و از اعضای موسسه مطالعات جنگ می گوید که درگیری با ایران به حمله آمریکا یا واکنش ایران محدود نمی شود و تهران تسلیم نخواهد شد. 
جان الن گی (John Allen Gay) نویسنده امریکایی با تاکید بر این امر که حمله هوایی به ایران به معنای اتمام جنگ نیست، می گوید: ایران در بازه ای طولانی از قابلیت های نامتقارن خود استفاده خواهد کرد. 
به عقیده این نویسنده آمریکایی، «باید ببینیم که آیا نابود کردن تاسیسات هسته ای ایران ارزشش را دارد؟» 

پربیننده ترین خبرها