اروپایی ها زبان ترامپ را کوتاه می کنند؟

اروپایی ها زبان ترامپ را کوتاه می کنند؟
دوشنبه 11 تير 1397 - 16:25

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید شرکت‌های اروپایی که با ایران تعامل داشته باشند، مشمول مجازات‌های دولت آمریکا خواهند شد.

العالم _ اروپا

تعامل؛ واژه ای به معنای داد و ستد. و در دنیای سیاست ابزاری است تا ملت ها بتوانند با وجود این مهم اهداف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و.... خود را در سطح جامعه جهانی مطرح کنند .

اما در مساحت تعاملات جهانی این روزها یک نفر است که علی رغم تمام ادعاها، سیاست کشورش بر طبل خشونت و جدایی از هرگونه قرداد و معاهده بین المللی می کوبد؛ ترامپ.

رئیس جمهور آمریکا محور اظهارات این روزهایش ایران است . گویی خروج از توافق هسته ای موسوم به برجام و خروج از چند قرداد یا توقف همکاری های بین المللی و نقش حمایتی از کشورهایی چون عربستان و رژیم صهیونیستی او را در نشان دادن  چهره ای خشونت طلب از خودش هنوز هم راضی نکرده است .

بازگشت مجدد به تحریم ها سیاستی سوخته که این روزها برای رئیس جمهوری آمریکا ابزاری شده تا عقده گشایی کند بر سر کشورهایی که مانع پیشبرد اهداف منطقه ای و جهانی اش شده اند.

با وجود تمام این ها ترامپ باز هم در ترس و وحشت است ، او اعلام میکند که که دیگر کشورها نباید از ایران نفت بخرند ، اما از فضای ایجاد شده دچار تشویش و نگرانی میشود و دست به نگارش توییتی میبرد که جز حقارت چیزی ندارد؛" با ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی صحبت کردم" . صحبت با فردی که اقداماتش در جهان و منطقه گویای نقش بارز آل سعود در تروج و گسترش تروریسم و بر هم زدن هر آنچه که به ثبات و آرامش در منطقه کمک میکند،  است.

مرد اول کاخ سفید به گونه ای از این مسئله نفتی صحبت میکند که  گویا کمی هم نگران چهره آمریکا در نظام بین الملل و افکار عمومی دنیاست. اما باید گفت اقای ترامپ کلاهت را بالا بگذار آنقدر که پرونده عملکرده کوتاه مدت تو در سطح جهانی خوب است!

یک تهدید دیگر

تهدید های ترامپ تمامی ندارد، او حالا کمپانی های اروپایی را تهدید می کند و می گوید معامله کنید مجازات میشوید.

او می گوید اگر شرکت‌های اروپایی با ایران تجارت کنند مشمول تحریم‌های آمریکا خواهند شد.

ترامپ در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز اوپک را که عربستان بزرگترین صادرکننده آن است، مسئول بالا رفتن قیمت‌های نفت خواند. وی در پاسخ به این پرسش که آیا کسی بازارهای نفت را دستکاری می‌کند، گفت: این کار اوپک است و آنها بهتر است این کار را متوقف کنند زیرا ما از بسیاری از این کشورها حمایت می‌کنیم.

بر اساس گزارش رویترز، وی همچنین گفت تا پس از انتخابات کنگره در نوامبر، قرارداد تجاری جدید نفتا با کانادا و مکزیک را کامل نخواهد کرد.

در انتظار یک رفتار اروپایی

حال سوال اینجاست که اروپایی چه روشی را برای مقابله با ترامپ به کار خواهند گرفت تا جامعه جهانی و تعامل در مسیری صحیح پیش رود؟

این در حالی است که تاکنون بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا به طرف ایرانی ارائه نشده و هنوز کشورهای اتحادیه اروپا در حال آخرین رایزنی‌ها برای ارائه پیشهادات خود هستند که قطعاً پس از دریافت این بسته پیشنهادی موضوع اعلام و بررسیِ مفاد آن آغاز خواهد شد.

فاطمه نوروزی

پربیننده ترین خبرها