سناتورآمریکایی: گزارش های هسته ای پیونگ یانگ نگران کننده است

سناتورآمریکایی: گزارش های هسته ای پیونگ یانگ نگران کننده است
دوشنبه 11 تير 1397 - 13:06

«سوزان کولینز» سناتور جمهوریخواه از ایالت مِین آمریکا، گزارش روزنامه واشنگتن پست در این باره که کره شمالی قصد ندارد سلاح هسته ای اش را کنار بگذارد، نگران کننده خواند.

العالم ـ آمریکا

بنابر گزارش تارنمای آمریکایی هیل، کولینز گفت: کره شمالی، سابقه ای طولانی در نقض توافقات بدست آمده با دولت های قبلی دارد.
این سناتور آمریکایی از «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا خواست مراقب توافق احتمالی با کره شمالی باشد. 
روزنامه واشنگتن پست به تازگی گزارش داد که مقام های اطلاعاتی آمریکا به این نتیجه رسیده اند که کره شمالی قصد دارد زرادخانه هسته ای و تاسیسات تولید هسته ای اش را مخفی کند؛ ادعایی که توافق امضا شده در ژوئن(تیر) گذشته بین ترامپ و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی را نقض می کند. در این توافق وعده خلع سلاح شبه جزیره کره شمالی داده شد.
کولینز در گفت وگو با برنامه «استیت او دِ یونیون» (وضعیت کشور) شبکه سی ان ان اظهار داشت: این گزارش بسیار نگران کننده است و تردیدی درباره آن وجود ندارد.
این سناتور آمریکایی گفت: از مذاکرات با دیکتاتور کره شمالی حمایت کردم زیرا باور دارم که این مذاکرات می تواند امنیت ما را افزایش دهد و در نهایت به خلع سلاح هسته ای کره شمالی منجر شود. 
وی افزود: شکی نیست که برای تحقق چنین هدفی، به بازرسی های قابل راستی آزمایی، بدون مانع و معتبر نیاز داریم. بدون این بازرسی ها نمی توان تضمین کرد که کره شمالی بار دیگر تقلب نکند. 
وی گفت فکر نمی کند که این تهدید تمام شده است. 
این سناتور آمریکایی تایید کرد که پیونگ یانگ از نشست سنگاپور تاکنون هیج سلاح هسته ای یا موشک بالستیکی را آزمایش نکرده است. 
ترامپ و کیم جونگ اون بعد از نشست ماه گذشته در سنگاپور، با انتشار بیانیه مشترکی بر خلع سلاح هسته ای کامل کره شمالی، برگرداندن اجساد سربازان کشته شده در جننگ کره و تضمین امنیتی نامشخص به کره شمالی تاکید کردند.
برخی رسانه های غربی همچون روزنامه «گاردین» نیز با استناد به تصاویر ماهواره ای به تازگی مدعی شدند تصاویر تازه نشان می دهد کره شمالی در حال گسترش سریع زیرساخت ‌های هسته‌ ای خود در «یونگ بیون» است.
به گزارش ایرنا، نشریه «تایم» در گزارشی به نقل از تحلیلگران، کنار گذاشتن زرادخانه هسته ای از سوی کیم جونگ اون را بعید دانست. 
تارنمای شبکه تلویزیونی ان بی سی نیوز نیز به نقل از مقام هایی آمریکایی از ایجاد پایگاه های جدید هسته ای در کره شمالی خبر داد و نوشت: کار برای فریب آمریکا در برخی تاسیسات هسته ای کره شمالی در زمینه تعداد موشک ها و میزان تسلیحات آغاز شده است.

حتی در برخی پایگاه های مخفی این کشور بر میزان تولید سوخت سلاح هسته ای افزوده شده و رهبر این کشور هم تلاش می کند تا با پنهان کردن آن ها به توافق هسته ای با دولت ترامپ دست پیدا کند. علت آن است که از یک سو پیونگ یانگ بیش از هر زمان دیگر خود را به امضای توافق با ترامپ نزدیک می بیند و از طرف دیگر حفظ سلاح هسته ای را برای ادامه بقای خود ضروری می داند.

پربیننده ترین خبرها