توافق «مرکل» و «زیهوفر» و نجات دولت ائتلافی آلمان از خطر انحلال

توافق «مرکل» و «زیهوفر» و نجات دولت ائتلافی آلمان از خطر انحلال
سه شنبه 12 تير 1397 - 02:45

به دنبال توافق میان صدراعظم آلمان با رئیس حزب سوسیال مسیحی درباره مسائلی نظیر پناهجویان، دولت ائتلافی برلین فعلا از خطر انحلال و انتخابات زودهنگام نجات یافت.

العالم-اروپا

به دنبال توافق هورست زیهوفر وزیر کشور آلمان و رئیس حزب سوسیال مسیحی با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و رئیس حزب دموکرات مسیحی در زمینه مساله پناهجویان و دستیابی به یک راه حل پایدار، دولت ائتلافی برلین از خطر انحلال زودهنگام نجات یافت.

زیهوفر که روز دوشنبه جلسه فشرده‌ای را با مرکل برای ادامه ائتلاف و حل و فصل اختلافات برگزار کرده بود به خبرنگاران گفت: بعد از مذاکرات فشرده بین احزاب دموکرات مسیحی با سوسیال مسیحی ما به توافقی دست یافتیم که در آینده چگونه از ورود غیرقانونی مهاجران به آلمان جلوگیری کنیم.

پیش از این هورست زیهوفر تهدید کرده بود در صورت عدم توافق درباره پناهجویان از رهبری حزب و همچنین از سمتش در وزارت کشور کناره گیری خواهد کرد. استعفای زیهوفر باعث از بین رفتن ائتلاف دولت آلمان و انحلال دولت و در نهایت برگزاری انتخابات زودهنگام می‌شد.

براساس گزارشها، زیهوفر از تهدید استفعای خود عقب نشینی کرده است و گفته در سمتش باقی خواهد ماند.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز تایید کرد که توافق خوبی با حزب خواهرخوانده خود به دست آورده است.

آنگلا مرکل بعد از نشست دو روزه سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا که روز جمعه در بروکسل پایان یافت در نامه‌ای به سران احزاب ائتلافی سوسیال دموکرات و  سوسیال مسیحی گفته بود موافقت طرف‌های اروپایی را با طرحش در زمینه مهاجرت جلب کرده است.

مرکل شنبه شب دیداری دو ساعته با وزیر کشور آلمان داشت، اما این دیدار، «غیرموثر» توصیف شده بود.

اختلافات میان کشورهای اروپایی یعنی آنهایی که از سیاست‌های درهای باز حمایت می‌کنند و آنهایی که خواستار اجرای سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تر در برابر پناهجویان هستند به اختلافات درون حزبی دولت آلمان هم تسری کرده است به طوری که سوسیال‌مسیحی‌ها  طرحی را ارائه دادند که بر طبق آن امکان اخراج پناهجویانی که به مرزهای آلمان رسیده‌اند اما در دیگر کشورهای اروپایی ثبت‌نام کرده‌اند ایجاد می‌شود. مرکل با این‌ حال در پی نشست  اخیر مقامات اروپایی در بروکسل بر یافتن راهکار اروپایی تاکید کرد.

سوسیال‌مسیحی‌ها مرکل را متهم کرده‌اند که با پافشاری بر برنامه‌های خود، چندین طرحی که زیهوفر ارائه داده بود را رد کرده است.

فارس

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها