وهابی ها خودرو یک زن را در مکه آتش زدند

وهابی ها خودرو یک زن را در مکه آتش زدند
سه شنبه 12 تير 1397 - 12:22

ویدیوهایی در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود که گفته می شود مربوط به آتش زدن خودروی یک زن در مکه از سوی وهابی های خشمگین از تصمیم محمد بن سلمان برای آزادسازی رانندگی زنان است.

العالم - عربستان سعودی

«سلمی مساعد بن عبدالله البرکانی» نام زنی است که راننده این خودرو بوده و فعالان شبکه های اجتماعی می گویند بامداد امروز سه شنبه، مورد حمله تعدادی از جوانان وهابی سعودی قرار گرفته و ضمن آتش گرفتن خودروش، مصدوم شده است.

برخی از فعالان عربستانی در شبکه های اجتماعی ذیل هشتگ «#حرق_سیاره_امراه_فی_مکه» می گویند که این اتفاق، می تواند صحنه سازی نظام سعودی با هدف سرکوب مخالفان در راستای اصلاحات محمد بن سلمان ولیعهد سعودی باشد و عده ای دیگر از خشم واقعی بخشی از بدنه جامعه سعودی و طیف سنتی می گویند؛ بخشی که اقدامات محمد بن سلمان را تلاشی برای تخریب اعتقادی مردم می دانند. 

اجرای قانون رانندگی زنان عربستان از روز یکشنبه 24 ژوئن در سراسر این کشور آغاز شد. کمی پیش از این اقدام، نیروهای امنیتی عربستان سعودی ده ها فعال مدنی را دستگیر کردند که تعدادی از زنان فعال برای احقاق حق رانندگی زنان نیز در میان بازداشت شدگان بودند؛ اقدامی که به باور مدافعان حقوق بشر در عربستان، حاکی از تناقض رفتاری مقام های سعودی بود و باعث شد ناظران تحولات عربستان در جدیت اقدام نظام سعودی برای اصلاحات پایدار تردید کنند. 

منتقدان می گویند: دولت سعودی از یک سو قانون مبارزه با آزار جنسی زنان این کشور و نیز آزادی رانندگی زنان را تصویب و اجرا می کند، اما از سوی دیگر با مشت آهنین، فعالان مدنی را سرکوب و راهی زندان می کند و این در حالیست که درخواست های آنان مسالمت آمیز و با هدف کسب آزادی های بیشتر در جامعه سنتی عربستان است. 

ایرنا

پربیننده ترین خبرها