حفر کانال در مرز قطر، عربستان را متضرر می کند؟

حفر کانال در مرز قطر، عربستان را متضرر می کند؟
سه شنبه 12 تير 1397 - 14:23

پروژه حفر کانال آخرین اقدام عربستان برای تنبیه قطر به ادعای حمایتش از گروه‌های تروریستی در منطقه است.

العالم _ عربستان سعودی

به گزارش العالم به نقل از وبسایت مادرن دیپلماسی؛ قطر ممکن است به دلیل اختلاف با کشور همسایه‌اش عربستان و در صورت محقق شدن شایعات حفر کانالی 60 کیلومتری با مرز قطر از سوی سعودی‌ها به کشوری جزیره‌ای تبدیل شود. گرچه ریاض هنوز این طرح را تأیید نکرده است، رسانه‌ها از دعوت از چندین شرکت برای مشارکت در مناقصه مرتبط با این پروژه خبر می‌دهند.

این پروژه کانال سالوا نام دارد، بودجه بلندپروازانه‌ای به خود اختصاص داده‌است، و زمان‌بندی طراحی بلندپروازانه‌تر نیز دارد. انتظار می‌رود هزینه ساخت آن 745 میلیون دلار باشد.

این کانال در صورت تکمیل، قطر را هرچه بیشتر به لحاظ سیاسی و جغرافیایی از عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر جدا می‌کند. این کشورها ژوئن سال گذشته روابط خود را با قطر قطع کردند.

در ادامه این مطلب آمده است: گسترش اتحاد خلیجی بر ضد قطر تا به حال کار ساده‌ای هم نبوده است.

پروژه حفر کانال آخرین اقدام عربستان برای تنبیه قطر به ادعای حمایتش از گروه‌های تروریستی در منطقه است؛ ادعایی که قطر آن را به شدت رد می‌کند. گارد عربستان همچنین کنترل گذرگاه مرزی "سالوا" را به دست گرفته و تنها مسیر زمینی ارتباطی قطر را عملاً مسدود کرده‌است. ملک سلمان، پادشاه عربستان در صورت نصب سامانه دفاع موشکی روسیه در قطر، این کشور را به اقدام نظامی تهدید کرده‌است.

اما علی‌رغم تهدیدهای مکرر عربستان، نشانی از پایان این منازعه به چشم نمی‌خورد. برعکس، شواهد از ناکامی استراتژی ریاض و سود بردن دوحه از آن حکایت دارد.

بر اساس گزارش‌ها، دوحه پس از تحمل 12 ماهی که رسانه‌ها آن را "بحران قطر" نامیده‌اند نه‌تنها شرایط مالی نابسامان خود را احیا کرده است، بلکه از این فرصت برای بهبود وضع حقوق بشری خود بهره برده است. علی‌رغم انتظارات عربستان، نشانی از عجله تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر برای تسلیم در برابر تقاضا‌های سعودی‌ها به چشم نمی‌خورد.

اقتصاد قطر به‌خصوص در قیاس با روزهای نخستینِ بحران، بهبودی شگرف را تجربه می‌کند. در آن روزها بیم از احتمال کمبود مواد غذایی و حمله عربستان، اثرات زیانباری بر اقتصاد قطر داشت. پس قطر ناچار شد همزمان با کاهش 40 درصدی واردات، به متحدانش در ترکیه و ایران متوسل شود. اما حالا به لطف عزم دولت قطر برای یافتن مسیرهای جدید تجارت، کمک به بانک‌ها و تشویق تولید داخلی برخی از کالا‌های اساسی نظیر محصولات لبنی، زندگی روزمره عمدتاً به حالت عادی بازگشته است.

شرکا و متحدان اقتصادی عربستان -- نظیر انگلیس، فرانسه و آمریکا -- نیز می‌خواهند این بحران به دلیل منافعشان در خلیج‌فارس هرچه سریع‌تر خاتمه یابد. به همین دلیل، عربستان خود را در موقعیت حساس تلاش برای تنبیه قطر و حفظ روابط نزدیک با این متحدان می‌بیند.

علاوه بر این، مداخله نظامی عربستان در یمن به پیشبرد اهدافش بر ضد قطر کمکی نمی‌کند. بر اساس گزارش جدید کودکان و بحران‌های نظامی سازمان ملل، ائتلاف عربستان در مرگ 370 کودک از مجموع 552 مورد مرگ کودکان در یمن در سال 2017 مقصر بوده‌است. سازمان ملل به کرات از ائتلاف عربستان به دلیل تعداد زیاد قربانیان غیرنظامی بر اثر حملات هوایی آن‌ها انتقاد کرده‌است.

در نقطه مقابل، قطر که سهم خودش را از انتقادها در خصوص نقض حقوق بشر -- به‌خصوص در برخورد با کارگران خارجی -- داشته است، به آرامی در مسیر بهبود این وضع گام برمی‌دارد. درحالی‌که قطر برای میزبانی از جام جهانی 2022 آماده می‌شود، این ساختار به دلیل تعداد بالای مرگ و میر کارگران خارجی نکوهش شده و تقاضا‌هایی نیز برای تحریم این رقابت‌ها مطرح شده‌است.

اما نشانه‌هایی از بهبود هم به چشم می‌خورد. دیدبان حقوق بشر در گزارش سال 2018 خود از قطر به دلیل اصلاحاتش برای بهبود استانداردهای کار (هم برای کارگران داخلی و هم برای کارگران خارجی( تمجید کرده است. در ماه اوت، امیر قطر قانون شماره 15 را تصویب کرد که به موجب آن کارگران از حقوقی همچون شیفت‌هایی با حداکثر 10 ساعت کار، 3 هفته مرخصی سالانه و بیمه‌های بهداشتی برخوردار می‌شوند.

با این شرایط، اگر عربستان تغییری در نگرش خود ایجاد نکند، اقتصاد قطر و حقوق مدنی مردم این کشور از منازعه با سعودی‌ها بهره خواهند برد.

 

پربیننده ترین خبرها