راز تلاش عربستان و امارات برای خرید ملک و املاک در مجاورت مسجدالاقصی

راز تلاش عربستان و امارات برای خرید ملک و املاک در مجاورت مسجدالاقصی
سه شنبه 12 تير 1397 - 17:25

برخی منابع فلسطینی در قدس از راز تلاش امارات و عربستان سعودی برای خرید ملک و املاک در شهر قدس اشغالی و در مجاورت مسجدالاقصی پرده برداشتند.

العالمفلسطین اشغالی

برخی منابع آگاه فلسطینی در قدس گفتند که اطلاعات موجود نشان می‌دهد خانه‌ای که امارات در تلاش برای خرید آن بود، چسبیده به مسجدالاقصی است و قرار بود به مقر امارات و عربستان تبدیل شود.

این منابع گفتند که هدف از ایجاد این مقر انجام فعالیت‌های موازی با اداره اوقاف اسلامی قدس وابسته به وزارت اوقاف اردن است.

طبق گزارش وبگاه «عربی ۲۱»، به گفته این منابع هدف از حضور عربستان و امارات در قدس اشغالی گسترش ایفای نقش این دو کشور در مسجدالاقصی و رقابت با اردن است که قیمومیت مسجدالاقصی را بر عهده دارد.

این منابع همچنین گفتند که عربستان و امارات برای به زانو درآوردن اردن جهت اجرایی کردن طرح معامله قرن و قیمومیت بر مسجدالاقصی تلاش کردند و چیزی که عربستان را به سمت ازسرگیری کمک‌های مالی به اردن سوق داد، نزدیکی بین امان و آنکارا از یک سو و ترس از آغاز بهار عربی در اردن و آغاز انقلاب مهار نشدنی در این کشور بود.

پیش از این «کمال الخطیب» معاون رئیس جنبش اسلامی در فلسطین اشغالی سال ۱۹۴۸ از تلاش یک بازرگان اماراتی نزدیک به «محمد بن زاید» ولی‌عهد ابوظبی برای خرید یک خانه در بخش قدیمی قدس اشغالی واقع در مجاورت مسجدالاقصی خبر داده بود.

الخطیب گفته بود که این بازرگان اماراتی به یکی از ساکنان قدس پیشنهاد داده تا خانه خود را که در مجاورت مسجدالاقصی است به مبلغ ۵ میلیون دلار به او بفروشد و وقتی این فرد با فروش خانه خود مخالفت کرده مبلغ پیشنهادی را به ۲۰ میلیون دلار افزایش داده است.

از سوی دیگر «ران ادلیست» نویسنده اسرائیلی در روزنامه صهیونیستی «معاریو» نوشت که مثلث آمریکایی (جیسون گرینبلات، جرد کوشنر و دیوید فریدمن) در حال مدیریت مذاکرات بر سر قدس اشغالی در قالب «معامله قرن» به عنوان «دلالان املاک» هستند.

ادلیست به اعمال فشار اقتصادی و امنیتی بر اردن اشاره می‌کند و می‌نویسد که هدف از آن وادار کردن اردن به موافقت با ابودیس به عنوان پایتخت فلسطین است و ایده حضور عربستان در مسجدالاقصی نیز یک ایده قدیمی است همچنانکه در کمپ دیوید نیز بیگن به «جیمی کارتر» رئیس‌جمهور وقت آمریکا ایده برافراشتن پرچم عربستان در مسجدالاقصی با هدف جلب رضایت جهان عرب را مطرح کرد.

«معامله قرن» یک طرح پیشنهادی دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای حل منازعه فلسطینی-اسرائیلی است که بر اجبار فلسطینیان برای امتیازدهی به خصوص درباره وضعیت بخش شرقی قدس و زمینه‌سازی برای ائتلاف منطقه‌ای با مشارکت کشورهای عربی برای مقابله با مخالفان سیاست‌های واشنگتن و تل‌آویو تأکید دارد.

اخیرا جرد کوشنر مشاور و داماد ترامپ به همراه «جیسون گرینبلات» فرستاده ترامپ در روند صلح غرب آسیا در سفر دوره‌ای به منطقه به چند کشور عربی از جمله اردن سفر کردند که گفته می‌شود هدف از این سفر آنها بازاریابی برای طرح معامله قرن و جلب حمایت این کشورها بوده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها