اتریش مصونیت دیپلمات ایرانی را لغو می کند

اتریش مصونیت دیپلمات ایرانی را لغو می کند
سه شنبه 12 تير 1397 - 18:53

وزارت امور خارجه اتریش با صدور بیانیه ای اعلام کرد که این کشور مصونیت یک دیپلمات ایرانی را پس از بازداشت در آلمان با ادعای ارتباط با طرح بمب گذاری در گردهمایی گروهک تروریستی منافقین در فرانسه، لغو می کند.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش روز سه شنبه خبرگزاری آسوشیتدپرس از وین، در بیانیه وزارت خارجه اتریش آمده است؛ گمان می رود این دیپلمات 46ساله که در آلمان بازداشت شد، با دو فرد بازداشتی در بلژیک مرتبط بوده است.
محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در این خصوص از همزمانی سفر رئیس جمهوری به اروپا و ادعای کشف یک توطئه ! ابراز تعجب کرد و در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: چه همزمانی جالبی. همزمان با شروع سفر رئیس جمهوری به اروپا یک عملیات ایرانی افشا و عوامل آن دستگیر می شوند. ایران هرگونه خشونت و ترور را در هر مکانی محکوم می کند و آماده همکاری با همه مقام های ذیربط برای کشف آنچه تنها یک عملیات پلید برای دادن نشانی غلط است، می باشد.
خبرگزاری آسوشیتدپرس افزود:مقام های بلژیک اعلام کردند که پلیس این کشور روز شنبه دو نفر را با 500 گرم مواد منفجره دست ساز و یک وسیله انفجاری کشف شده در خودروی آنها، بازداشت کرده است. 
وزارت امور خارجه اتریش اعلام کرد: مصونیت دیپلمات ایرانی به دلیل صدور حکم بازداشت در اروپا، ظرف 48 ساعت لغو می شود. 
این بیانیه همچنین حاکی است که وزارت خارجه اتریش، سفیر ایران در وین را فراخوانده است تا امکان شفافیت موضوع مربوط به بازداشت دیپلمات ایرانی فراهم شود.
خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که سه نفر دیگر نیز در ارتباط با این مساله در فرانسه بازداشت شدند، اما دو نفر از آنها بعدا آزاد شدند.
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در این باره اعلام کرد که سناریوی بی پایه و اساس دخالت دیپلمات ایرانی در یکی از کشورهای اروپایی، برای تخریب روابط ایران و اروپا در این مقطع مهم و حساس طراحی و اجرا شده است.
وی گفت: گروهک ترویستی منافقین پس از ناکامی در نشست سالانه خود و برای جبران شکست در کسب حمایت سیاسی در جهت اهداف ضد انسانی و ضد ایرانی اش و همچنین با توجه به سفر موفق ریاست جمهوری اسلامی ایران به دو کشور اروپایی، همانند گذشته مبادرت به برنامه ریزی واجرای سناریوی دیگری کرد تا بتواند ضمن تاثیر گذاری بر این سفر اروپایی نسبت به تخریب جایگاه و موقعیت ایران و ایرانیان نزد افکار عمومی اروپا در این مقطع حساس کنونی تلاش کند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها