افشاگری مقام آمریکایی: ترامپ برای اشغال ونزوئلا دستیارانش را تحت فشار قرار داد

افشاگری مقام آمریکایی: ترامپ برای اشغال ونزوئلا دستیارانش را تحت فشار قرار داد
چهارشنبه 13 تير 1397 - 10:58

درحالی‌که جلسه‌ای در "دفتر بیضی" (کاخ سفید) در ماه اوت درباره تحریم‌های ونزوئلا رو به اتمام بود، پرزیدنت دونالد ترامپ به دستیاران ارشدش رو کرد و از آن‌ها سؤال ناراحت‌کننده‌ای پرسید: با یک ونزوئلای به سرعت رو به نابودی که امنیت منطقه را تهدید می‌کند، چرا آمریکا نمی‌تواند به سادگی این کشور پرتنش را اشغال کند؟

العالم - آمریکا

به گفته یک مقام ارشد دولت آمریکا، این پیشنهاد افرادی نظیر رکس تیلرسون، وزیر امورخارجه آمریکا و اچ آر مکمستر، مشاور امنیت ملی آمریکا را که در آن جلسه حضور داشتند و حالا دیگر در دولت آمریکا سمتی ندارند شگفت‌زده کرد.

به گفته این مقام که به شرط محفوظ ماندن نامش سخن گفت، در مکالمه‌ای که حدود 5 دقیقه به درازا کشید، مکمستر و سایرین به نوبت به ترامپ توضیح دادند مداخله نظامی چطور می‌تواند تأثیری زیانبار داشته باشد و حمایتِ دشوار کسب‌شده از تنبیه نیکولاس مادورو -- رئیس‌جمهور ونزوئلا -- را در آمریکای لاتین تهدید کند.

اما ترامپ با نظرات آن‌ها مخالفت کرد و بدون این‌که نشانه‌ای از علاقه به صدور فرمان مداخله نظامی در او دیده شود، به مواردی اشاره کرد که به باور او از مداخله نظامی موفقیت‌آمیز آمریکا در سایر کشورها )نظیر اشغال پاناما و گرنادا در دهه 80 قرن گذشته) حکایت داشت.

روز بعد، 11 اوت، ترامپ دوستان و دشمنان آمریکا را به اتخاذ اقدامات نظامی برای حذف مادورو از قدرت تهدید کرد. بسیاری از کارشناسان در ابتدا این ادعا را به صحبت‌های همیشگی ترامپ و زمینه فعالیت‌های تلویزیونی او نسبت دادند؛ اما او کمی بعد این ایده را با "خوان مانوئل سانتوس،" رئیس‌جمهور کلمبیا مطرح کرد. دو مقام ارشد کلمبیایی نیز این مکالمه را تأیید می‌کنند.

سپس ترامپ در ماه سپتامبر و در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل درباره این موضوع، این بار با رهبران 4 کشور متحد آمریکا در آمریکای لاتین در یک جلسه شام خصوصی صحبت کرد. نشریه پولیتیکو گزارشی درباره این جلسه شام منتشر کرده‌است.

به گفته این مقام آمریکایی، دستیاران ترامپ از او خواسته بودند درباره این موضوع صحبت نکند اما نخستین چیزی که او در آن جلسه شام بر زبان آورد این جمله بود: «دستیاران من از من خواستند این موضوع را نگویم.»

ترامپ سپس از هر 4 رهبر حاضر در جلسه پرسید آیا آن‌ها به یک راه حل نظامی تمایل دارند یا خیر و پاسخ همگی آن‌ها منفی بود.

بازهم به گفته این مقام آمریکایی، مکمستر در نهایت ترامپ را به گوشه‌ای برد و درباره خطرات اشغال نظامی به طور کامل به او توضیح داد.

پربیننده ترین خبرها