سفیر بلژیک و کاردار آلمان به وزارت خارجه احضار شدند

سفیر بلژیک و کاردار آلمان به وزارت خارجه احضار شدند
چهارشنبه 13 تير 1397 - 22:38

بهرام قاسمی از احضار سفرای فرانسه و بلژیک و کاردار آلمان به وزارت امور خارجه کشورمان خبر داد.

العالم - ایران / سیاسی

بهرام قاسمی در این باره گفت: در پی دستگیری یکی از دیپلماتهای کشورمان درکشور آلمان که به درخواست پلیس فرانسه صورت گرفته است، سفرای فرانسه، بلژیک و کاردار آلمان (در غیاب سفیر) به وزارت امور خارجه فراخوانده شدند. 

به گفته قاسمی، دستیار مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه روز گذشته با احضار سفیر فرانسه در تهران حمایت این کشور از فعالیت های گروهک تروریستی منافقین را شدیدا مورد اعتراض قرار داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: در این احضار به سفیر تاکید شد نباید اجازه داد تا برخی جریان های افراطی که دارای ماهیت تروریستی هستند- اگرچه کوچک و بی ارزش - در پناه اصل آزادی بیان به ترویج افراط گرایی و تروریسم بپردازند.

قاسمی افزود: در این دیدار همچنین با اشاره به تجمع اخیر منافقین در پاریس و حضور مقامات تندرو و افراطی آمریکایی در آن، به حضور تعدادی از مقامات سابق و ایراد سخنان مداخله گرانه و تفرقه افکنانه علیه مردم ایران اعتراض شد.

سفیر فرانسه اعلام داشت مراتب را بلافاصله به دولت خود منتقل و پاسخ را اعلام خواهد کرد.

همچنین سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه در دیدار سفیر فرانسه و کاردار آلمان مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به دستگیری دیپلمات ایرانی را اعلام و با تأکید بر مصونیت دیپلمات ها بر اساس کنوانسیون وین، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط دیپلمات جمهوری اسلامی ایران شد. 

عراقچی این اقدام را سناریو و توطئه ای برای تخریب روابط ایران و اروپا دانست که همزمان با سفر رئیس جمهور کشورمان به اروپا و در آستانه اجلاس وزرای خارجه ایران و کشورهای 1+4 صورت می گیرد و هدف آن را تحت الشعاع قرار دادن اجلاس مزبور در راستای اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی دانست. 

عراقچی با اشاره به سیاستهای اصولی جمهوری اسلامی ایران در محکومیت هرگونه اقدام تروریستی، تأکید کرد: با توجه به اسناد و مدارک موجود نقش گروهک منافقین در طراحی این نمایش مضحک روشن است، کما اینکه مواد انفجاری نزد دو نفر از اعضای دستگیر شده این گروهک کشف شده است. 

وی اضافه کرد: این حرکت یادآور خودسوزی چند سال قبل اعضای این گروهک در اروپا است و یک بار دیگر ماهیت تروریستی این گروهک حقیر را که برای بزرگنمایی خود حتی حاضر به خودسوزی و خودزنی می شوند را اثبات می کند. 

در همین ارتباط، سفیر بلژیک نیز توسط دستیار مدیرکل اروپا به وزارت امور خارجه فراخوانده شد و مراتب اعتراض کشورمان نسبت به درخواست انتقال دیپلمات مزبور از آلمان به بلژیک به وی ابلاغ شد. 

سفرای فرانسه، بلژیک و کاردار آلمان در این دیدار تاکید کردند که این موضوع را سریعا به اطلاع مقامات کشورهای متبوع خود خواهند رساند.

پربیننده ترین خبرها