«الحیاة» مدعی میانجی‌گری آلمان میان حماس و تل‌آویو در پرونده تبادل اسرا شد

«الحیاة» مدعی میانجی‌گری آلمان میان حماس و تل‌آویو در پرونده تبادل اسرا شد
پنج‌شنبه 14 تير 1397 - 13:15

یک روزنامه فرامنطقه‌ای مدعی شد آلمان در مذاکرات غیرمستقیم میان حماس و رژیم صهیونیستی برای تبادل اسرا وساطت می‌کند.

العالم-فلسطین اشغالی

روزنامه فرامنطقه‌ای «الحیاة» مدعی شد آلمان نقش میانجی در مذاکرات غیر مستقیم میان حماس و رژیم صهیونیستی در پرونده تبادل اسرا را بر عهده دارد؛ پرونده‌ای که اگر به نتیجه برسد، قرار است به مبادله چهار نظامی صهیونیست با اسرای فلسطینی (که تعداد آنها مشخص نیست) منجر شود.

الحیاة به نقل از منابع آگاه غربی نوشت، آلمان از حدود سه سال پیش با حماس تماس‌ها و دیدارهایی داشته است؛ مانند نقشی که در قرارداد قبلی تبادل اسرا معروف به «توافق شالیت» یا «وفاءالاحرار» ایفا کرد.

میانجی آلمانی «ارنست ارولا» در آن توافق نقش پررنگی داشت و سرانجام در در ۱۸ اکتبر ۲۰۱۱، «گیعاد شالیت» نظامی صهیونیست تحت نظارت مصر با ۱۰۲۷ اسیر فلسطینی مبادله شد.

در ادامه گزارش این روزنامه فرامنطقه‌ای آمده است، آلمانی‌ها چند بار به صورت کاملا مخفیانه به نوار غزه آمدند و نشست‌هایی با رهبران حماس داشتند، تماس‌ها و دیدارها در دو سطح انجام شد، اول از طریق نمایندگان دیپلماتیک آلمان در کرانه باختری و فلسطین اشغالی و دوم از طریق یک میانجی جدید که این مأموریت به او واگذار شده است  و از برلین بر روی پرونده مذکور کار می‌کند.

الحیاه به نقل از منابع آگاه ادامه داد، درباره میزان پیشرفت در این پرونده جزئیاتی ارائه نشده است ، اما مصر و رژیم صهیونیستی به میانجی‌گری آلمان اعتماد دارند و قاهره این مذاکرات را به دقت زیر نظر دارد.

گردان‌های القسام شاخه نظامی حماس دو سال پیش (۲۰۱۵) برای اولین بار به صورت رسمی اعلام کرد چهار نظامی صهیونیست را در اختیار دارد، اما هیچ اطلاعاتی درباره زنده یا مرده بودن آنها ارائه نداد. رژیم صهیونیستی اصرار دارد قبل از آغاز مذاکرات اطلاعاتی درباره سرنوشت این نظامیان داشته باشد، اما حماس اعلام کرد قبل از هر مذاکره‌ای ۵۴ اسیری که بر اساس توافق شالیت آزاده شدند  و اکنون بار دیگر بازداشت شده‌اند، باید آزاد شوند.

این خبر الحیاة در حالی منتشر می‌شود که «محمد العمادی» نماینده قطر در بازسازی غزه هفته جاری مدعی شد میان حماس و رژیم صهیونیستی مذاکراتی غیر مستقیم در جریان است. وی تصریح کرد: «مذاکرات غیرمستقیمی میان حماس و رژیم صهیونیستی برای حصول توافقی درباره اوضاع انسانی نوار غزه در جریان است و این موضوع با آگاهی دولت آمریکا انجام می‌شود.»

اما «غازی احمد» از اعضای ارشد حماس در گفت‌وگویی با شبکه «المیادین» اعلام کرد، هیچ مذاکره یا میانجی‌گری میان این جنبش و رژیم صهیونیستی وجود ندارد.

فارس

پربیننده ترین خبرها