سونامی بازداشت ها در عربستان ادامه دارد؛ بن سلمان به دنبال چیست؟

پنج‌شنبه 14 تير 1397 - 22:53

روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا نوشت که مقام های عربستان سعودی ده ها شاهزاده و بازرگان را بازداشت کردند که در زندانی سری نزدیک ریاض نگهداری می شوند.

العالم عربستان سعودی

این افراد شکنجه می شوند، محمد بن سلمان ولیعهد سعودی می کوشد تمام رقبایش را برای رسیدن به سلطنت از سر راهش بردارد.

مسئولین حکومتی اعتراف کرده اند که برخی از این زندانیان جدید مورد ضرب و شتم واقع و از خواب محروم شده اند، برخی نیز اجازه ندارند با خانواده خود تماس داشته باشند.  

شماری از این افراد در زندانی بسیار سری نزدیک ریاض بازداشت شده اند و شماری در اماکنی هستند که به بازداشتگاه تبدیل شده است.    

یکی از مهمترین این اشخاص، شاهزاده ترکی بن عبدالله پسر عبدالله بن عبد العزیز پادشاه پیشین سعودی است که در مرحله اول بازداشتها دستگیر شده بود و از سرنوشت وی تا زمان حاضر اطلاعی در دست نیست.

شخص دیگر شاهزاده عبد العزیز پسر فهد بن عبد العزیز پادشاه اسبق است که در سپتامبر گذشته پس از انتقاد از محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی بازداشت شد.     

شخص دیگر عمر الدباغ رییس سابق سازمان کل سرمایه گذاری و دیگری عادل الفقیه وزیر سابق اقتصاد است.

گزارش ها حاکیست که این شخص به تحریک ترکی آل الشیخ وزیر ورزش از نزدیکان محمد بن سلمان و سعود القحطانی در دربار بازداشت شده و هر دو خواستار بازداشت الفقیه شدند که با شرکت این دو در امپراطوری اقتصادی که به خاطر رابطه قوی اش با ولیعهد ایجاد کرده بود، مخالفت نموده بود.   

ناظران می گویند که اقدام محمد بن سلمان دارای دو هدف است، اول، از میان برداشتن رقبایش برای پادشاهی و تضمین انتقال آسان وی به صندلی پادشاهی؛ دوم، محدودسازی قدرت ثروتمندان سعودی با تحمیل سازش به آنان که تاکنون سبب شده صد میلیارد دلار به محمد بن سلمان برسد.

206

پربیننده ترین خبرها