نخست وزير سوريه مطرح كرد:

تلاش غرب براي جلوگيري از حل مسالمت آميز بحران سوريه

تلاش غرب براي جلوگيري از حل مسالمت آميز بحران سوريه
پنج‌شنبه 9 شهريور 1391 - 16:24

العالم - نخست وزير سوريه از تلاش غرب و برخي از كشورهاي عربي براي جلوگيري از حل مسالمت آميز بحران كشورش خبر داد.

"وائل الحلقي" عصر پنجشنبه در حاشيه اجلاس غير متعهدها در گفت و گو با شبكه خبري العالم تاكيد كرد برخي از طرف هاي غربي و عربي به گروههاي مسلح در سوريه اجازه نمي دهند با مسوولان كشور وارد گفت و گو شوند.
الحلقي همچنين گفت كشورش گام هاي مهمي در مسير اصلاحات برداشته و تا كنون همه پيشنهادها براي حل بحران و از جمله طرح كوفي عنان را پذيرفته است؛ اما بيگانگان نمي خواهند نتيجه مطلوب از اين طرح ها حاصل شود و به همين سبب از تروريستها حمايت مالي ، تسليحاتي مي كنند و به آنان پناه و آموزش مي دهند.
نخست  وزير سوريه با انتقاد از سخنان " محمد مرسي" رئيس جمهوري مصر در اجلاس سران جنبش غير متعهدها گفت اين سخنان مداخله در امور داخلي سوريه است و محمد مرسي به عنوان رئيس پيشين جنبش غير متعهدها در اجلاس سخنراني كرد؛ اما به ميثاق اين جنبش در خصوص عدم مداخله در امور ديگر كشورها عمل نكرد و حقايق را در باره سوريه ناديده گرفت.
نخست وزير سوريه حوادث جاري در سوريه را فعاليت تروريستي سازماندهي شده اي توصيف كرد كه از سوي قدرت هاي خارجي و در صدر آنان آمريكا، اتحاديه اروپا و برخي كشورهاي عربي از جمله قطر ، عربستان و نيز تركيه حمايت مي شود.
به گفته وائل الحلقي ، دمشق بارها اعلام كرده كه حامي توقف خشونت و كشتار مردم و گفت و گوي سياسي با مشاركت همه گروههاي سياسي و ملي است.
نخست وزير سوريه ياد آور شد : از طريق اين گفت و گو ها و به همه پرسي گذاشتن نتايج آن ، تحقق آرمان هاي ملت سوريه قابل تحقق است.
وی با انتقاد از مداخله هاي بيگانگان در امور داخلي سوريه گفت ، هدف از اينگونه مداخله ها تشديد ناامني، ضربه زدن به مقاومت در منطقه و جلوگيري از حل مسالمت آميز بحران سوريه است.
به گفته وائل الحلقي ، اوضاع سوريه بخش مهمي از دستور كار اجلاس سران غير متعهدها را به خود اختصاص داده است و مسوولان اين كشور با ديدي خوشبينانه در انتظار نتايج اين اجلاس هستند.
نخست وزير سوريه افزود: هر چند كه جنبش غير متعهدها در 50 سال گذشته دستاوردهاي خوبي كسب كرده است؛ اما با توجه به نظام جديد جهاني ، دوگانگي معيارها در قبال تروريسم و امنيت جهاني ، امروز اعضاي جنبش با چالشهاي زيادي مواجه هستند.
وائل الحلقي گفت: هيات اعزامي سوريه به اجلاس جنبش غير متعهدها ايده اي براي حل بحران اين كشور دارد كه در اختيار رسانه ها قرار خواهد داد.
وي اظهارداشت : هيات هاي اعزامي به اجلاس جنبش غير متعهدها نظرات مختلفي درباره بحران سوريه دارند و برخي خواستار تشكيل ترويكايي متشكل ازايران ، ونزوئلا و مصر ، براي بررسي راه حل هاي بحران سوريه هستند.
نخست وزير سوريه ابراز اميدواري كرد اين ترويكا اوضاع و مشكلاتي را كه گروههاي تروريستي با حمايت بيگانگان براي ملت سوريه ايجاد كرده اند ، از نزديك لمس كند و به راه حلي مطلوب دست يابد.

پربیننده ترین خبرها