لحظه به لحظه با نخستین نشست کمیسیون مشترک وزرای خارجه برجام بدون آمریکا؛

پایان اولین نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح وزیران/ موگرینی: ایران و قدرتهای جهانی توافق کردند مذاکرات ادامه یابد

جمعه 15 تير 1397 - 13:54

نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح وزرای خارجه (بدون آمریکا) پس از 4 ساعت دیدارهای دوجانبه وزیران خارجه عضو برجام، پایان یافت.

العالم - ایران / سیاسی

نخستین نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح وزرای خارجه بدون آمریکا با حضور وزرای خارجه ایران و گروه ۱+۴ به ریاست فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ وین آغاز شد.

در این نشست که به درخواست ایران در سطح وزیران برگزار می‌شود؛ قرار است بسته پیشنهادی اروپا باهدف تامین منافع اقتصادی، تجاری و مالی ایران از ادامه اجرای برجام بدون آمریکا بررسی شود.

وزیر خارجه کشورمان بامداد امروز در رأس هیأتی از جمله لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهور، تخت روانچی معاون سیاسی رئیس جمهور و سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه وارد وین شد.

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید براینکه اتحادیه اروپا در قبال ارائه بسته اقتصادی به ایران خواسته جدیدی ندارد، گفت: تنها خواسته اتحادیه اروپا از ایران این است که باید به تعهدات خود در برجام پایبند باشد

وی تصریح کرد: انتظار ما این است که امروز بسته ای را که ارائه می دهند تعهدات مجموعه کشورهای باقی مانده از 1+5 یعنی کشورهای چین و روسیه و سه کشور اتحادیه اروپایی و خود اتحادیه اروپا در واقع تعهداتی باشد که حقوق مردم ایران از برجام را؛ حال چه حقوق اقتصادی و چه سایر حقوقشان، چون برجام منحصرا حقوق اقتصادی برای جمهوری اسلامی ایجاد نکرده است بلکه در حوزه هسته ای و سیاسی اقداماتی را پیش بینی کرده است که باید توسط طرف های دیگر انجام می شده است.

لازم به ذکر است پیش از شروع کمیسیون مشترک برجام در سطح وزرای ایران و 5 کشور باقی مانده از تعهد هسته ای صبح امروز نشست های دو جانبه و چندجانبه ای بین وزرا برگزار شد.

 گزارش لحظه به لحظه نخستین نشست کمیسیون مشترک وزرای خارجه برجام بدون آمریکا:


17:32/ انگلیس: از اینکه ریاست مشترک پروژه نوسازی رآکتور اراک به ما واگذار شده خشنودیم


17:11/ ظریف: باید مردم ایران منافع برجام را ببینند/ تعویق در اقدامات تا حصول اطمینان از تامین منافع ایران


17:02/ همه اعضای برجام بر ضرورت تداوم اجرای کامل و موثر تمامی تعهدات هسته ای تاکید کردند. آنها از پیشرفت های صورت گرفته در پروژه مدرنیزاسیون رآکتور تحقیقاتی اراک استقبال کرده و از اینکه انگلستان مسئولیت ریاست مشترک کارگروه اراک را عهده دار شده است ابراز خرسندی نمودند


16:25/ موگرینی: ایران و قدرتهای جهانی توافق کردند مذاکرات ادامه یابد

 مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا بعد از پایان نشست مشترک کمیسیون برجام به خبرنگاران گفت که طرفین توافق کردند مذاکرات ادامه یابد.

خبرنگاران حاضر در نشست میگویند که موگرینی به هیچ سوالی پاسخ نداد و محل مذاکرات را ترک کرد.


16:27/ اولین نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح وزیران پس از خروج غیر قانونی آمریکا از برجام پایان یافت.


14:30 / پس از اظهارات اولیه خانم فدریکا موگرینی، دکتر محمد جواد ظریف مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص وضعیت برجام پس از خروج غیر قانونی آمریکا از این توافق بین المللی را تشریح کرد


13:36/ رایزنی برجامی ظریف و لاوروف در وین

وزیران امور خارجه ایران و روسیه پیش از نشست کمیسیون مشترک وزرای امور خارجه عضو برجام در وین به رایزنی پرداختند.


 


13:00/  لاوروف بعد از دیدار با وزیر خارجه چین: روسیه و چین خواستار حفظ و اجرای کامل برجام هستند

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در بدو ورود به وین برای شرکت در نشست ایران و 5 کشور دیگر طرف توافق هسته ای با وانگ یی وزیر خارجه چین دیدار و رایزنی کرد.

وی بعد از این دیدار تاکید کرد که مسکو و پکن به دنبال حفظ توافق هسته ای و اجرای کامل آن هستند. 


12:20/ دیدار دو جانبه وزرای امور خارجه ایران و چین

در این دیدار محمد جواد ظریف و وانگ یی در هتل کوبورگ وین درباره آینده توافق هسته‌ای رایزنی کردند. 


12:08/ فرانسه: ایران به تهدیدهای خود مبنی بر خروج از برجام پایان دهد

 «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه در ادامه اظهار داشت: نمی توان به راحتی تا اوایل ماه آینده به منظور نجات توافق هسته ای، بسته اقتصادی برای ایران تعیین کرد. 


10:44/ صبحانه کاری ظریف و موگرینی 

محمد جواد ظریف صبح امروز در یک صبحانه کاری با فدریکا موگرینی حضور یافت، قرار است نشست وزیران خارجه ایران و ۱+۴ و موگرینی ساعت ۱۱ به وقت وین (13:30 به وقت تهران) برگزار شود.


08:13/ اظهارات ظریف در باره بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا در فرودگاه وین 

 

پربیننده ترین خبرها