خواسته عجیب گروه های تروریستی تسلیم شده جنوب سوریه؛ رنگ اتوبوس های جابه‌جایی را تغییر دهید!

خواسته عجیب گروه های تروریستی تسلیم شده جنوب سوریه؛ رنگ اتوبوس های جابه‌جایی را تغییر دهید!
جمعه 15 تير 1397 - 23:32

پس از پاکسازی 1800 کیلومتر مربع از اراضی درعا از تروریست های مسلح توسط ارتش سوریه و همپیمانانش، این نیروها آماده پاکسازی مرزهای جنوب شدند و از آزادی شهر صیدا در استان درعا در جنوب غرب سوریه و استمرار پیشروی در این منطقه خبر دادند.

العالم - سوریه

سپس عملیات جنگی در مرز اردن آغاز شد و 9 پست بازرسی مرزی آزاد شد تا بتوانند به گذرگاه مرزی نصیب برسند، افراد مسلح که محاصره شده اند راهی جز تسلیم شدن و آمادگی برای سوارشدن به خودروهای عمومی سبز پس از تحویل تمام سلاح های سنگین خود ندارند.

این شکست نظامی گروههای تروریستی مسلح و محاصره شدن عناصرشان و بستن مرزهای اردن و رژیم صهیونیستی در پشت سرشان و شکست در مذاکره با روس ها، سبب شد که از نیتشان برای بازگشت دوباره به مذاکره با روسیه درباره شروط تسلیم شدنشان سخن بگویند.  

اینبار راهکارهای جدید افراد مسلح چیست؟ 

روز گذشته افراد مسلح تسلیم شده پس از موج تمسخرشان در شبکه های اجتماعی خواستار تغییر رنگ اتوبوس ها شدند پس از آنکه طرفداران ارتش سوریه تصاویر اتوبوس های سبز را منتشر کردند و اقدام به تمسخر تروریست ها کردند نمودند، طرفداران معارضین به افراد مسلح حمله کردند که چرا تصمیم به تسلیم شدن گرفتند و مناطق تحت سیطره خود را ترک کردند، آنان در پیامهای خود از تصاویر اتوبوس های سبز  استفاده نمودند که عصبانیت شان نسبت به اقدام افراد مسلح را اعلام نمایند.  

این تمسخر سبب شد گروههای مسلح تسلیم شده در گفت و گو با میانجیگران سوری برای خروجشان از شهرهای سوریه خواستار تبدیل خودروهای گروهی سبز به رنگ های دیگر شوند.  

آیا افراد مسلح این بار خواستار تغییر رنگ خودروها می شوند؟

برای ناظران شکست گفت و گوهای اخیر برای آتش بس گروههای مسلح با روس در بصری الشام در شرق درعا، پنهان نیست که علت این شکست، حجم بالای خواسته های دشواری بود که طرفین گفت و گو کننده مطرح کرده بودند که بعید نیست دوباره تجدید شده و گفت و گوها با شکست مواجه شود.

"ابو الشیماء" سخنگوی اتاق عملیات مرکزی وابسته به "ارتش آزاد" گفت که گروههای مسلح خواستار ورود  ارتش روسیه به مناطقشان شدند و نه ارتش سوریه، در حالیکه میانجیگران روس بر ضرورت تسلیم سلاح عناصر این گروهها و ضرورت بخشیده شدن آنان توسط حکومت سوریه تاکید نمودند.  

آیا شروط افراد مسلح تا این حد تمام می شود؟

این شروط نهایی معارضین مسلح نیست بلکه شرط دیگر آنان "تحویل سلاح سنگین" فقط پس از روند سیاسی و همزمان با آزادسازی نیمه دوم زندانیان و بخشش افراد جداشده و تحت تعقیب و اعطای مهلت شش ماهه به افراد فراری از خدمت است تا نظامیان جداشده حق انتخاب میان بازگشت به خدمت یا فراهم نمودن زمینه برای اشخاصی را داشته باشند که خواستار خدمت در پلیس هستند و اشخاصی که تمایلی به ادامه خدمت ندارند، بازنشسته شوند.        

و دیگر چه؟

دیگر شرط اعلام شده معارضین، نرفتن فرزندان این منطقه به خدمت سربازی اجباری است؛ مگر پس از پایان روند انتقال سیاسی بر اساس مرجعیتهای بین المللی است که هدف از آن بین المللی نمودن این مساله است، درخواست دیگر اجازه دادن به اشخاصی است که خواستار آشتی نیستند مانند افراد "ارتش آزاد" و دیگر افراد مسلح تا با خانواده هایشان به هر منطقه در سوریه بروند و گذرگاههای امن برایشان تامین شود.      

در مقابل آن، طرف روس متمسک به استراتژی مذاکره در تمام گفت و گوهایی است که در گذشته درباره غوطه شرقی و قبل از آن در حلب و حمص داشت که مبتنی بر تسلیم کامل عناصر مسلح و تحویل سلاح سنگین و ترک منطقه با خودروهای گروهی سبز با سلاح سبک به طرف شهر ادلب است، لذا بعید بود که آنان این قاعده را بشکنند و گروههای مسلح در مناطق جدا از یکدیگر و به طور شبه مستقل در جنوب سوریه ای بمانند که تحت سلطه ارتش سوریه نباشد.       

این استراتژی با حجم درخواستهای عجیب و جدید افراد مسلح که خود  را به گونه ای نشان می دهند که با این خودروها گویی به تفریح می روند، متضاد خواهد بود اما واقعیت آن است که وضعشان بسیار ذلت بار می باشد، خصوصا پس از آنکه تمام حامیانشان از حمایتشان عدول کردند مانند آمریکا که رسما به آنان اعلام کرد که هرگز برای حمایت از آنان مداخله نمی کند و اینکه آنان باید بر اساس منافعشان با تحولات تعامل نمایند خصوصا پس از آنکه اردن مرزهایش را کاملا بسته است.

رژیم اشغالگر صهیونیستی که از شماری از این گروهها حمایت می کرد نیز همین کار را انجام داد، با پیشروی سریع و مستمر ارتش سوریه و همپیمانانش و اختلاف میان افراد مسلح که یا خواستار نشستن زیر خیمه آشتی با حکومت دمشق هستند و یا اصرار به خودکشی دارند، دیگر راهی غیر از تسلیم یا جنگ تا خودکشی برای افراد مسلح وجود ندارد.

راه حل های جایگزین برای افراد مسلح تقریبا وجود ندارد، وقتی ندارند که وقت کشی کنند و درخواست رنگ های مورد علاقه شان را بدهند، باید شرایط طرف مقابل را بپذیرند که خواستار سوار شدن آنان به خودروهای سبز رنگ و رفتن به مناطق امن یا کشته شدن است.      

ابو ايمان

پربیننده ترین خبرها