در دیدار مکرون و امیر قطر چه گذشت؟

شنبه 16 تير 1397 - 03:39

رئیس جمهور فرانسه در نشست خبری مشترک با امیر قطر در پاریس بر لزوم همکاری هر چه بیشتر دو کشور برای برخورد و شکست دادن تروریسم تاکید کرد و گفت: فرانسه همه ی ظرفیت و توان خود را برای هدف قرار دادن گروه های تروریستی به کار می گیرد.

 

العالم - اروپا

امانوئل مکرون روز جمعه پس از دیدار و گفتگو با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی در کاخ الیزه به خبرنگاران گفت: وزرای امور خارجه دو کشور مامور شده اند در جهت روان سازی تبادلات دو جانبه گام بردارند.

مکرون در ادامه افزود: ما مصمم هستیم به همکاری باهم برای برقراری صلح و ثبات ادامه بدهیم و این به معنی ایجاد وحدت در منطقه است. قطر از اقدام هایی که کشورهای خلیج (فارس) انجام داده اند هر روز دارد آسیب می بیند، خانواده هایی به علت این بحران از یکدیگر جدا مانده اند. ما درباره این بحران گفتگو کردیم و مصمم هستیم آن را با گفتگو حل و فصل کنیم. فرانسه از سال گذشته سرگرم رایزنی با همه طرف ها در منطقه بوده و با اصرار از آنان خواسته است مسیر میانه روی و آشتی را در پیش بگیرند.

مکرون تاکيد کرد: درباره دیگر مسائل منطقه ای هم گفتگو کردیم. ایران، یمن، سوریه، عراق، فرایند (به اصطلاح) صلح در فلسطین و لیبی. موضوع لیبی یکی از اولویت های مهم برای ماست و تا پایان سال باید زمینه را برای برگزاری انتخابات در این کشور فراهم آوریم. قطر و فرانسه همچنین مصمم هستند روابط دوجانبه ی خود را گسترش دهند چه روابط اقتصادی، چه فرهنگی و ورزشی و در این زمینه امیر قطر بر تمایل خود برای افزایش سرمایه گذاری تاکید کرد.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی هم روابط دوجانبه ی دوحه - پاریس را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: ما درباره ی مسائل مختلف منطقه تبادل نظر کردیم بویژه در زمینه مناقشه ی اسرائیل با فلسطینی ها گفتگو داشتیم. از موضعی که رئیس جمهور مکرون در یک سال گذشته در قبال بحران خلیج (فارس) اتخاذ کرده قدردانی می کنم. ایشان همواره در کنار قطر مانده و همواره تاکید کرده گفتگو بین طرف ها بیش از هر چیزی اهمیت دارد.

مکرون در پاسخ به پرسشی درباره موضع رسمی فرانسه در زمینه فروش سامانه دفاع موشکی اس - 400 از سوی روسیه به قطر نیز گفت: ما رابطه ای راهبردی داریم که ارزش ها و چشم اندازی مشترک پشت آن قرار دارد و با همکاری نظامی ما در زمینه هواپیماهای رافائل مورد تاکید قرار می گیرد. این همکاری در حوزه های دیگر هم در جریان است برای نمونه در حوزه ی ورزشی که به آن اشاره کردم و همه این موارد بخشی از چشم انداز مشترکی است که ما پیش رو داریم. از سوی دیگر ما روابط بسیار خوبی هم با مسکو داریم و به طور مستقیم با روسیه گفتگو می کنیم، با همه شرکایمان درباره طرح های مشترکی که داریم گفتگو می کنیم و قطعا خود را درگیر گفتگوهای اغراق آمیز نخواهیم کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها