استفاده عربستان از سلاح‌های اسرائیلی در بمباران یمن

استفاده عربستان از سلاح‌های اسرائیلی در بمباران یمن
شنبه 16 تير 1397 - 11:20

یک روزنامه عربی از اقدام نیروی هوایی عربستان در بمباران مناطق مختلف یمن با استفاده از سلاح‌های اسرائیلی خبر داد.

العالم - یمن 

 منابع آگاه نزدیک به کمیته اطلاعات در کنگره آمریکا اعلام کردند که نیروهای ائتلاف سعودی در حمله به یمن از سلاح‌های ساخت اسرائیل استفاده می‌کنند و آخرین مورد استفاده آنها از این سلاح‌ها در حمله به شهر «الحدیدة» است.

این منابع که خواستند نامشان فاش نشود در گفت‌وگو با پایگاه خبری «الخلیج آنلاین» اظهار داشتند: اسرائیل نیروی هوایی عربستان را به بمب‌ها و موشک‌های ممنوعه بین‌المللی مجهز کرده است تا در استانهای یمن علیه انصارالله استفاده کند. این اقدام با هدف آزمایش این موشک‌ها و بررسی میزان تخریب آن صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش، نیروی هوایی عربستان این سلاح‌های اسرائیلی را در چارچوب سلاح‌های آمریکایی تحویل گرفته، زیرا نگران انتشار این خبر در رسانه‌ها و پیامدهای آن بود. این اطلاعات منتشر شده، با گزارش‌های رسانه‌ای که بیانگر تمایل عربستان به دریافت سلاح‌های اسرائیلی از جمله سامانه گنبد آهنین است، همخوانی دارد.

نیروی هوایی عربستان از زمان حمله به استان الحدیدة تاکنون، صدها بار حمله هوایی به این استان داشته‌ و اغلب بر روی بمباران بندر و فرودگاه این استان متمرکز بوده‌اند و در مقابل نیروهای وابسته به هادی نیز در حال انجام عملیات زمینی برای پیشروی در الحدیدة هستند اما تاکنون، دستاورد مهمی در این عملیات‌ها نداشته‌اند.

با وجود اینکه عربستان و اسرائیل، دارای روابط دیپلماتیک و تجاری مستقیم نیستند اما تحولات اخیر در سیاست خارجه عربستان نشان می‌دهد تحولی ریشه‌ای در روابط میان این دو همپیمان جدید به وجود خواهد آمد.

ژانویه پیش، روزنامه اسرائیلی جروزالم پست نوشت که دولت عربستان برای خرید سامانه گنبد آهنین، اعلام آمادکی کرده است تا از آن علیه موشک‌های شلیکی از سوی انصارالله استفاده کند.

کانال 10 اسرائیل نیز گزارش داده بود که عربستان از طریق کانال های غیر مستقیم علاقه مندی خود برای خرید سامانه گنبد آهنین از اسرائیل را اعلام کرده است.

یک روزنامه سوییسی نیز به نقل از یک تاجر سلاح اروپایی در ریاض گفته بود که عربستانی ها مسئله خرید سلاح از اسرائیل را مورد بررسی قرار می دهند و از تجهیزات نظامی تولید رژیم صهیونیستی در ابوظبی بازدید کرده اند. با وجود اینکه ریاض روابط دیپلماتیک آشکاری با تل آویو ندارد اما این نشریه سوییسی در گزارش خود عنوان کرده بود که همکاری اطلاعاتی اسرائیل و عربستان پیشرفتی قابل توجه داشته است.

فارس

پربیننده ترین خبرها