پی بی اس:

آمریکا در جنگ یمن به ائتلاف عربستان کمک تسلیحاتی و اطلاعاتی می‌کند

آمریکا در جنگ یمن به ائتلاف عربستان کمک تسلیحاتی و اطلاعاتی می‌کند
شنبه 16 تير 1397 - 13:58

یک خبرنگار غربی در پرسش‌هایی که از شماری از یمنی‌ها و دو سناتور آمریکایی پرسیده است، ادعاهای غرب در زمینه جنگ یمن را به چالش کشیده است.

العالم _ یمن

در خیابان‌های صنعا، پایتخت یمن شعار مرگ بر آمریکا سر داده می‌شود و خشم در اینجا عمیق است.

این روایت «جین فرگوسن» خبرنگار بخش خاورمیانه شبکه پی بی اس آمریکا است و در این مورد پرسش‌هایی را از شماری پرسیده است. «عصام الدلامی» از حامیان حوثی‌ها در یمن در مورد تحولات این کشور گفت: «سلاح ها از آمریکا می‌آیند. آقای اوباما و دیگر روسای‌جمهور گفتند که به عربستان سعودی در مورد جنگ صنعا کمک می کنند و ترامپ هم گفت که از دوستان آمریکا حمایت می‌کند. این یعنی چه؟ یعنی حمایت از آنها برای اینکه ما را بکشند.»

فرگوسن می‌گوید: « آمریکا به عربستان و دیگر هم‌پیمانان میلیون‌ها دلار بمب می‌فروشد و از لحاظ راهبردی و اطلاعاتی از آنان حمایت می‌کند. جنگنده‌های سعودی ها در حال بمباران، از هواپیماهای آمریکایی سوخت‌گیری می‌کنند. سعودی‌ها و آمریکایی‌ها می‌گویند که حوثی‌ها عروسکی در دست تهران هستند و به نوعی به نیابت  از نظامیان ایران در  پشت درهای عربستان سعودی قرار دارند.»

این موضوع را حوثی‌ها رد می‌کنند. الدلامی در این مورد گفت: «چنین چیزی درست نیست. ایران کجاست؟ اینجا یمنی‌ها هستند. همه ما یمنی هستیم.»

یکی از اعضای شاخه سیاسی حوثی‌ها گفت: «مردم یمن و ارتش این موشک‌ها را از گذشته داشتند و ارتش و کارشناسان این توانایی را داشتند که این موشک‌ها را ارتقا دهند. این کار ضروری است. ما می‌توانیم همه نوع تسلیحات تولید کنیم به همین دلیل می‌توانیم تسلیحات قدیمی را ارتقا دهیم تا به موشک‌های دور برد تبدیل شوند.»

«ابومحمد» دیگر فردی است که در این زمینه موضع‌گیری کرده است. وی می‌گوید: «آمریکا باید برای تحقق راهکار سیاسی و اقتصادی برای حل بحران تلاش کند. نگاه کنید، مردم  می‌میرند، فقر، گرسنگی، بیماری، مرگ ، جراحت و در راس همه آنها هواپیماها ما را هدف قرار داده‌اند.»

در بخش دیگری از این مطلب فرگوسن از «برنی سندرز» سناتور آمریکایی هم در این مورد سوال کرده است. سندرز گفت: «ما تصور می‌کنیم که در واقع این جنگ مجاز است اما واقعیت این است که بر خلاف قانون‌اساسی است. این موضوع در بند اول و بخش هشتم قانون اساسی روشن است.کنگره آمریکا این اقدام را جنگ می‌داند. رئیس‌جمهور نمی‌تواند آنچه می‌خواهد را به صورت یک جانبه انجام دهد. رئیس‌جمهور چنین اجازه‌ای ندارد.»

فرگوسن می‌گوید که ترامپ از اینکه با عربستان سعودی رابطه نزدیکی داشته باشد، خرسند است. کاخ‌سفید هم‌ اکنون در راستای فروش هر چه بیشتر تسلیحات به عربستان اقدام می‌کند. سناتور «جیمز ریش» ایرانی‌ها را مسئول وضع موجود می‌داند و می‌گوید که اگر ایرانی‌ها از جنگ کناره‌گیری کنند در این صورت قطعا سعودی‌ها هم به جنگ پایان می‌دهند اما سعودی‌ها قطعا حق دارند که از خود دفاع کنند.

سندرز اما درباره سعودی‌ها دیدگاه متفاوتی دارد و معتقد است: «من نمی‌دانم  که آیا در انتخاباتی شرکت کرده‌ام که این موضوع مطرح شده است که آمریکا باید هم پیمان عربستان در زمینه جاه‌طلبی‌های نظامی این کشور باشد. این رژیمی است که با زنان مانند شهروند درجه دوم رفتار می‌کند. در این کشور انتخاباتی برگزار نمی‌شود. آنها هدف و جاه طلبی خود را دارند.»

فارس

پربیننده ترین خبرها