عضو ارشد فتح: معامله ترامپ «مُرده» متولد شده است

عضو ارشد فتح: معامله ترامپ «مُرده» متولد شده است
شنبه 16 تير 1397 - 14:58

مسئول پرونده آشتی در جنبش فتح اعلام کرد طرح آمریکا برای حل مسأله فلسطین «مُرده» به دنیا آمده و به نتیجه‌ای نخواهد رسید.

العالم - فلسطین اشغالی

«عزام الاحمد» مسئول پرونده آشتی در جنبش فتح اعلام کرد حقیقت اختلافات داخلی فلسطین، اختلاف «فلسطینی-فلسطینی» نیست بلکه اختلاف «عربی-عربی» و دارای ابعاد بین‌المللی است.

الاحمد در گفت‌وگو با وبگاه «البوابه» مصر مدعی شد: برخی کشورهای عربی برای اختلاف‌افکنی (در داخل فلسطین) نقشه می‌کشند، حماس را حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کنند تا جلوی اجرایی شدن توافق‌های آشتی امضا شده را بگیرد.

وی درباره دور جدید مذhکرات میان گروه‌های فلسطینی در مصر گفت: طی چند روز آینده  مذاکرات فتح با حماس و نیز مقامات مصری آغاز خواهد شد، ما نیاز به توافق جدیدی نداریم بلکه فقط از مصر می‌خواهیم از تمامی طرف‌های فلسطینی (برای اجرایی شدن توافق‌های آشتی قبلی) ضمانت بگیرد.

هیأت‌های فتح و حماس در 12 اکتبر 2017 (بیستم مهرماه سال گذشته 1396) پس از چند روز مذاکره در قاهره توافق آتش بس امضا کردند اما این توافق اجرایی نشد.طبق توافق مذکور قرار بود فتح و حماس دولت توافق ملی وظایف و مسئولیت خود را از تاریخ اول دسامبر سال گذشته (2017) در نوار غزه، همانند کرانه باختری به دست گیرد و در راستای حل مشکلات ناشی از اختلافات وارد عمل شود.

الاحمد به طرح پیشنهادی آمریکا برای تسویه مسأله فلسطین موسوم به معامله ترامپ  نیز پرداخت و گفت، این طرح «مرده» به دنیا آمده و شکست خواهد خورد.

معامله ترامپ یا توافق نهایی، طرحی به پیشنهاد دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی و حمایت عربستان، برای پایان منازعه «اسرائیل» با فلسطین و مقدمه‌ای برای عادی‌سازی روابط عربی اسرائیلی است. در این طرح و مذاکرات بعدی، مسئله آوارگان با «وطن جایگزین» در خارج از فلسطین اشغالی حل و «حق بازگشت» آوارگان فلسطینی به کشورشان برای همیشه لغو می‌شود.

همچنین بر اساس طرح مذکور، دولت فلسطین در نوار غزه و صرفا در مناطق الف و ب و بخش‌هایی از منطقه ج کرانه باختری تشکیل و وضعیت نهایی قدس و بازگشت آوارگان به مذاکرات بعدی موکول می‌شود و در گام آخر، مذکرات «صلح» میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی آغاز می‌شود.

تقسیم کرانه باختری رود اردن به سه منطقه «الف، ب و ج» در پیمان اسلو، در سال ۱۹۹۳ انجام شد؛ منطقه الف از نظر اداری و امنیتی توسط تشکیلات خودگردان، منطقه ب از نظر اداری توسط تشکیلات خودگردان و از نظر امنیتی توسط رژیم صهیونیستی و منطقه ج از نظر امنیتی و اداری توسط رژیم صهیونیستی اداره می‌شود.

پربیننده ترین خبرها