یک مقام ارشد اتحادیه اروپا:

بانک «سرمایه‌گذاری اروپا» یک ترفند نمادین برای ادامه تعهد ایران به برجام بود

بانک «سرمایه‌گذاری اروپا» یک ترفند نمادین برای ادامه تعهد ایران به برجام بود
يکشنبه 17 تير 1397 - 12:56

روزنامه «تلگراف» انگلیس، به اعتراف مقامات اروپایی، ترفند بروکسل برای استفاده از «بانک سرمایه‌گذاری اروپا» جهت تامین مالی کسب وکارهایی که با ایران قصد معامله دارند، یک ترفند نمادین است.

العالم- اروپا 

به نقل از روزنامه «تلگراف» انگلیس، واشنگتن در پی خروج خود از توافق هسته‌ای، از همه کشورها خواسته که خرید نفت از ایران را تا چهارم نوامبر متوقف کنند یا با جریمه‌های مالی مواجه خواهند شد. تحریم‌های ثانویه آمریکا شامل حال کسب وکارهای اروپایی است و دست «بانک سرمایه‌گذاری اروپا» را از بازار دلار قطع و در نتیجه آنها را مجبور به تاخیر در پرداخت‌ها خواهد کرد. 

به گزارش «تلگراف»، کمیسیون اروپایی «بانک سرمایه‌گذاری اروپا» را به منظور تامین سرمایه‌گذاری‌های کشورهای اروپایی در ایران به عنوان منطقی برای ادامه تعهد تهران به توافق هسته‌ای در نظر گرفته است. اما این بانک که یک بانک مستقل است به «تلگراف» گفته: نمی‌توانند تحت شرایط کنونی از پروژه‌ها در تهران حمایت کنند. 

این روزنامه بریتانیایی نوشت: اروپایی‌ها توافق هسته‌ای را حاصل ۱۲ سال مذاکره و دستاورد مهم سیاست‌خارجی برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه می‌دانند که به سیل سرمایه‌گذاری اروپایی‌ها و شرکت‌های چند ملیتی در ایران ختم شد. کمیسیون اروپایی با حمایت بریتانیا، برای سرپا نگه داشتن برجام و اقناع ایران برای عدم خروج از این توافق، اقدام و اعلام کرد که به طور قانونی از کمپانی‌های اروپایی که در ایران فعال باشند حمایت خواهد کرد. این کمیسیون گفت که قوانین اداره «بانک سرمایه‌گذاری اروپا» را برای جلوگیری از در معرض خطر قرار گرفتن سرمایه‌گذاری اروپایی‌ها در ایران تغییر خواهد داد. 

بر اساس این گزارش، با وجود این راه‌کارهای خطر زدایی برای اقناع بخش خصوصی به بازگشت پروژه‌هایشان در ایران که در راستای اهداف سیاسی اتحادیه اروپاست، سرمایه‌گذاران تامین مالی پروژه‌هایشان را سخت می‌بینند. 

سخنگوی بانک سرمایه‌گذاری اروپا به «تلگراف» گفته: اقدامات حمایتی در واقع تعهدی در قبال حمایت از پروژه‌های ایران به این بانک نداده است. هر اقدامی از سوی «بانک سرمایه‌گذاری اروپا» در ایران نیازمند تصمیم هیات مدیره این بانک است.

سخنگوی کمسیون اتحادیه اروپا نیز تغییرات در قوانین را تایید کرده و گفته: این تغییرات بانک سرمایه‌گذاری اروپا را مجبور به حمایت از سرمایه‌گذاری‌ها در ایران نمی‌کند.

یک منبع آگاه در اتحادیه اروپا در پاسخ به این سوال که آیا این حرکت نمادین بوده یا خیر گفته: بله. اما این حرکت در صورتی که رویارویی آمریکا و اروپا در آینده تشدید شود، اجازه ریسک‌زدایی را می‌دهد. 

«نیگل فراگ» رهبر سابق حزب مستقل بریتانیا که یکی از متحدان ترامپ است گفته: این که اروپا تصمیم به بازگشایی مسیر استقراض به ایران را گرفته فراتر از درک است. 

این رسانه تاکید کرد توافق هسته‌ای با تردیدهایی روبه‌روست چرا که امضاکنندگان باقیمانده در این توافق در نشست وین طرح عملیاتی ای برای جبران خسارت‌های تهران در اثر خروج آمریکا از برجام ارائه نکردند.  

یک مقام ارشد در اتحادیه اروپا به «تلگراف» گفته: ما پیشرفت‌هایی داشتیم. از جمله این پیشرفت‌ها حفاظت از فروش نفت خام ایران بود اما بعید به نظر می‌رسد که انتظارات ایران را برآورده کرده باشیم.

ایلنا 

پربیننده ترین خبرها