عبداللهیان: نظر همه حل سیاسی مساله سوریه بود

عبداللهیان: نظر همه حل سیاسی مساله سوریه بود
جمعه 10 شهريور 1391 - 18:07

معاون وزير امور خارجه كشورمان تاكيد كرد كه برگزاري اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران، قدرت ايران در اداره دومين سازمان بزرگ بين‌المللي را براي خرد و كلان ثابت كرد.

"امير عبداللهيان" روز جمعه در گفت و گو با شبكه العالم اظهار داشت: در جلسه امروز بر اساس برنامه در نظر گرفته شده، بيش از 50 تن از رهبران جهان سخنراني كردند كه 22 تن از آنان در بخش صبحگاهي جلسه كه تا ساعت 14:15 ادامه يافت، سخنراني كردند. مراسم اختتاميه اين اجلاس نيز با حضور رييس جمهور ايران برگزار شد.

 

وي افزود: رهبران كشورهاي عضو، در سخنراني هاي خود به نكات و دغدغه هاي بسيار مهمي اشاره و پيشنهادات ثمربخشي ارائه كردند. آنها همچنين به ارزيابي اجلاس و طرز برگزاري آن پرداختند و از شيوه اداره اجلاس قدرداني و تجليل و از مردم و دولت جمهوري اسلامي ايران تشكر كردند.

 

معاون وزير امور خارجه كشورمان گفت: يكي ديگر از موضوعاتي كه بخش اعظم سخنراني‌هاي رهبران عضو را به خود اختصاص داد، اهداف و پايه هاي جنبش عدم تعهد بود. آنها تبديل جنبش عدم تعهد به يك سازمان بين‌المللي فعال و موثر در سطح بين المللي را خواستار شدند.

 

امير عبداللهيان در ادامه با بیان اینکه موضوع ديگر سخنراني‌هاي رهبران عضو، انگيزه‌هاي اقتصادي و منطقه در سطح بين‌المللي و موضوعاتي از قبيل فلسطين و بحران سوريه و همچنين برخي موضوعات همچون تندروي‌ها در منطقه بود، گفت: آنان همچنين توجه ويژه‌اي به موضوعاتي از قبيل استفاده از انرژي صلح آميز هسته‌اي داشتند و از دخالت بيگانگان در موضوعات منطقه و نقض حاكميت و حقوق كشورها ابراز ناخرسندي كردند.

 

معاون وزیر امور خارجه همچنین با اشاره به این موضوع که برخي از كساني كه مواضعشان مويد جمهوري اسلامي نبود نيز از برگزاري اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران تجليل و قدرداني كردند و علي‌رغم همه فشارهايي كه بر ضد جمهوري اسلامي پي‌ريزي شده بود، گفت: ايران ثابت كرد كه در سطح بين‌المللي منزوي نيست و برنامه‌هاي اجلاس را با سازمان‌دهي عالي برگزار كرد و سبب اين موفقيت، مواضع منطقي و سياست‌هاي اصولي است كه ايران در قبال مسائل بين‌المللي و منطقه‌اي دارد به همين سبب توجه همه كشورهاي عضو جنبش را برانگيخت.

 

وی با یادآوری این مساله که اين مساله ثابت مي‌كند كه تلاش طرف‌هايي كه سعي داشتند جمهوري اسلامي ايران را در سطح بين‌المللي منزوي جلوه دهند، شكست خورده است و برگزاري اين اجلاس، براي خرد و كلان ثابت كرد كه ايران قادر به برگزاري دومين سازمان بزرگ بين‌المللي است، در ادامه گفت: برخي از طرف‌ها از موضوعات مطرح شده براي بحث و گفت‌وگو كه در شان و جايگاه جمهوري اسلامي ايران و داعيه استقلال عمل در چارچوب جنبش بود تجليل كردند و اين چيزي بود كه آيت‌الله خامنه‌اي رهبر انقلاب اسلامي نيز در ديدارهايشان با رهبران اين جنبش مطرح كردند/

 

وي تاكيد كرد : اين اجلاس حامل پيامي براي كساني بود كه تلاش كردند جلوي برگزاري آن در تهران را بگيرند و آن را به پايتختي ديگر منتقل كنند. در حاشيه اين اجلاس نيز نشست‌هاي دوجانبه و متعددي ميان رييس جمهور كشورمان و روساي كشورهاي عضو جنبش در راستاي تحكيم همكاري اقتصادي و نفت و انرژي برگزار شد.

 

عبداللهيان سپس بيان داشت كه ماحصل اجلاس، مجموعه‌اي از طرح‌هاي ارائه شده از سوي جمهوري اسلامي براي فعال سازي نقش جنبش در عرصه بين‌المللي و خارج كردن آن از ايستايي است. اين كار مي تواند حامل پيام مهمي براي همه كشورهايي باشد كه سعي كردند اين جنبش را دچار ركود و ايستايي كنند تا بتوانند در امور داخلي اعضاي آن دخالت كنند و با تحميل سياست تحريم و تهديد ضد اين كشورها سياست‌هاي خود را پيش ببرند. پيام اين جنبش براي اين كشورها آن است كه ديگر دوره چنين سياست‌هايي پايان يافته است.

 

وي درباره بحران سوريه نيز گفت: ميان همه كشورهاي شركت كننده در اجلاس بر سر ضرورت برون رفت سوريه از بحران از طريق راه‌حل‌هاي مسالمت آميز اتفاق نظر وجود دارد. حتي برخي از كشورها كه مواضعي تاييد كننده در حمايت از دخالت نظامي در سوريه يا مسلح كردن گروهك هاي مسلح داشتند، نظر خود را تغيير دادند و در سخنراني خود در اجلاس تهران بر راه‌حل‌هاي مسالمت آميز براي بحران سوريه تاكيد كردند.

 

معاون وزير امور خارجه كشورمان سپس از برگزاري بحث و بررسي‌هاي ريشه‌اي و عميق درباره بحران سوريه در حاشيه اجلاس

پربیننده ترین خبرها