الجبیر: ایران در امور داخلی اعراب دخالت نکند!

الجبیر: ایران در امور داخلی اعراب دخالت نکند!
سه شنبه 19 تير 1397 - 15:21

وزیر خارجه عربستان در نشست انجمن همکاری کشورهای عربی و چین، گفت که روابط کشورهای عربی با ایران باید بر پایه احترام به تمامیت ارضی کشورهای عربی و عدم دخالت در مسائل داخلی آن‌ها باشد.

العالم - عربستان سعودی

 «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان سعودی در نشست انجمن همکاری کشورهای عربی و چین در پکن گفت که روابط کشورهای عربی با ایران باید بر پایه احترام به تمامیت ارضی کشورهای عربی و عدم دخالت در مسائل داخلی آن‌ها باشد.

الجبیر که کشورش در حدود چهار سال است عملیات گسترده‌ای را علیه همسایه خود یمن آغاز کرده، عموما در سخنرانی‌هایش علیه ایران موضع‌گیری می‌کند.

به نوشته الشرق الاوسط، جبیر در ادامه این نشست گفت که کشورهای عربی و چین موضع مشترکی را در  بحران‌ها و چالش‌های منطقه دارند. 

وی اظهار امیدواری کرد روابط چین و اعراب تقویت شده تا بازتاب همکاری استراتژیک کنونی بر پایه توسعه مشترک و بخشی از طرح «یک کمربند و یک جاده» باشد. 

وزیر خارجه عربستان سعودی در پکن افزود، چین متحدی در زمینه‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، سرمایه‌گذاری و تحصیلی است و بزرگترین شریک تجاری عربستان است. 

 نشست انجمن همکاری چین و کشورهای عربی با حضور وزرای خارجه کشورهای شرکت‌کننده روز سه‌شنبه (امروز) در پکن برگزار شد. هدف این انجمن که چهارده سال پیش بنیان گذاشته شده است، تسهیل روابط چین و کشورهای عربی است.

«شی جینپینگ» رئیس جمهور چین در سخنرانی امروز در ابتدای این نشست گفته بود، چین همکاری با کشورهای عربی را در زمینه نفت و گاز سرعت می‌بخشد و بستر مالی برای همکاری صنعتی با این کشورها را فراهم می‌کند.

فارس

پربیننده ترین خبرها