مقام آمریکایی:

پمپئو برای تحریم نفتی ایران با اروپا رایزنی می کند

پمپئو برای تحریم نفتی ایران با اروپا رایزنی می کند
چهارشنبه 20 تير 1397 - 22:12

 همزمان با درخواست کشورهای اروپایی برای معافیت از تحریم های نفتی ایران، یک مقام وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که مایک پمپئو در دیدار با همتایان اروپایی خود در نظر دارد به آنها اطمینان دهد، در صورت تحریم نفتی تهران، خللی در نفت مورد نیازشان به وجود نخواهد آمد.

العالم-آمریکا

به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس 24، وزیر خارجه آمریکا در نظر دارد در حاشیه اجلاس ناتو که روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در بروکسل برگزار می شود، با همتایان اروپایی خود دیدار و گفت وگو کند.
یک مقام وزارت خارجه آمریکا که خواست نامش ذکر نشود، مهمترین محور گفت وگوهای پمپئو با همتایان اروپایی خود را موضوع ایران و تحریم های این کشور عنوان کرد.
وی گفت: هدف از گفت و گوهای وزیر خارجه آمریکا با همتاهای اروپایی خود، دعوت از آنها برای تشدید فشارها علیه ایران است.
در این رایزنی ها پمپئو تلاش خواهد کرد تا به متحدان آمریکا در اروپا اطمینان دهد که با خودداری از خرید نفت ایران، هیچ مشکلی در تامین نفت مورد نیازشان به وجود نخواد آمد.
این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که برخی از مقام های این وزارتخانه طی سه روز گذشته به عربستان سفر کرده و در آنجا درباره راه های تشدید فشارها بر ایران و تسریع تحریم های نفتی این کشور دیدار و گفت وگو کردند.
آمریکا که پیشتر مدعی شده بود تلاش می کند تا صادرات نفت ایران را به «صفر» برساند، از مواضع خود عقب نشینی کرده و وزیر خارجه این کشور روز گذشته (سه شنبه) گفت که درخواست برخی کشورها برای برخورداری از معافیت از تحریم های نفتی ایران را بررسی می کند.
پیشتر نیز یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفته بود که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ممکن است برای برخی کشورهای واردکننده نفت از ایران، معافیت های موردی در نظر بگیرد.
آمریکا چهارم نوامبر (13 آبان ماه) را به عنوان مهلت توقف خرید نفت از ایران و همراهی با تحریم های ضد ایرانی، تعیین کرده است.
واشنگتن ادعا کرده است که قصد دارد مانع از صادرات نفت ایران شود  و آن را به «صفر» برساند. آمریکا همچنین دیپلمات های خود را به کشورهایی مانند هند فرستاد تا آنها را برای نخریدن نفت ایران تحت فشار قرار دهد.
اظهارات روز گذشته پمپئو نشان می دهد که آمریکا به عملی نبودن طرح هایش در مورد نفت ایران آگاه شده است چرا که از یک سو، خریداران نفت تمایل به قطع همکاری با تهران ندارند، و از سوی دیگر، متحدان آمریکا ظرفیت لازم برای افزایش تولید نفت را ندارند.
ترامپ از عربستان خواسته بود تولید نفت خود را برای جبران کمبود ناشی از کاهش احتمالی صادرات ایران، لیبی و ونزوئلا افزایش دهد، اما به گفته کارشناسان سعودی ها توان کافی برای تامین نیاز بازار را ندارند.
گروهی از متحدان آمریکا مانند کره جنوبی و ژاپن تلاش می کنند تا هم روابط خود با آمریکا را ادامه دهند و هم اینکه مناسبات خود با تهران در زمینه انرژی را قطع نکنند.
هند نیز جزو کشورهایی است که به نفت ایران نیاز دارد و خواهان ادامه واردات نفت از جمهوری اسلامی است. یک مقام ارشد دولت هند هفته گذشته اعلام کرد که دهلی نو تصمیم به کاهش واردات نفت از ایران نگرفته است و در این زمینه بر اساس منافع ملی خود تصمیم گیری خواهد کرد.
تهدید غیرعملی آمریکا علیه نفت ایران سبب شده است تا بهای نفت در بازارهای جهانی با نوسان روبه رو شده و شاهد افزایش باشد. این در حالی است که در فصل مسافرت در آمریکا، بهای نفت و بنزین در این کشور نیز افزایش یافته و اعتراض ترامپ را برانگیخته است. 
رئیس جمهوری آمریکا چندی پیش به رغم مخالفت های جهانی، کشورش را از برجام خارج و اعلام کرد تحریم های یکجانبه تعلیق شده ایالات متحده علیه ایران را در فرصتی 90 تا 180 روزه باز می گرداند؛ این تصمیم با موضع گیری های شدیدی از سوی کشورهای مختلف به ویژه اتحادیه اروپا همراه شد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها