واکنش رسمی امارات به گزارش‌ها درباره نقش ابوظبی در زندان‌های سری در یمن

واکنش رسمی امارات به گزارش‌ها درباره نقش ابوظبی در زندان‌های سری در یمن
پنج‌شنبه 21 تير 1397 - 19:22

بعد از آنکه یکی از نهادهای حقوق‌بشری بین‌المللی از امارات خواست، به اقدامات خود در زندان‌های سری در یمن پایان دهد، ابوظبی در واکنشی رسمی، بدون تکذیب وجود زندان‌های سری، مدیریت زندان‌ها را بر عهده دولت یمن دانست.

العالم- آسیا

دولت امارات عربی متحده امروز پنجشنبه به طور رسمی به گزارش سازمان «عفو بین‌الملل» درباره نقش امارات در زندان‌های سری در یمن واکنش نشان داد اما وجود زندان‌های سری را تکذیب نکرد.

دولت امارات در بیانیه‌ای که در همین ارتباط منتشر کرد، ادعا کرد که زندان‌های مذکور در گزارش عفو بین‌الملل تحت کنترل مقامات یمنی است و اداره آن نیز مربوط به نهادهای دولتی یمن است. 

به گزارش خبرگزاری رسمی امارات (وام)، دولت امارات در ابوظبی گفته است که «انگیزه‌های گزارش، سیاسی و هدف آن از بین‌ بردن تلاش‌های امارات در قالب ائتلاف عربی برای حمایت از دولت قانونی یمن است». 

در این بیانیه آمده است که «دولت امارات عربی متحده، از محتوای گزارشی که سازمان عفو بین‌الملل درباره زندان‌ها در یمن منتشر کرد، مطلع شد و محتوای گزارش را به شکل قاطع و به دلیل اینکه بر خلاف حقیقت و واقعیت است، رد می‌کند چرا که امارات هیچ زندانی در یمن را تحت مدیریت ندارد». 

امارات در این بیانیه وجود زندان‌های سری را تکذیب نکرد.

برای نخستین بار، خبرگزاری آسوشیتدپرس آمریکا، از زندان‌های سری امارات در یمن پرده برداشت. همچنین سازمان حقوق بشری «سام» در ژنو، فروردین 1397 در گزارشی فاش کرد که امارات در یمن زندان‌ها و بازداشتگاه‌های سری را اداره می‌کند که در آن اقدامات فجیع و شکنجه صورت می‌گیرد.

سازمان حقوق بشری «سام» در پایگاه اطلاع‌رسانی خود آورده است که مزدوران یمنی با همکاری و اشراف نیروهای اماراتی چندین زندان در جنوب یمن تشکیل داده‌اند که مهم‌ترین آن‌ها زندان‌ «خور مکسر»، «بئر احمد»، زندان پایگاه نظامی «العشرین» و زندان واقع در پایگاه «الحزام الامنی» است که زندانیان نجات پیدا کرده، آنجا را به نام زندان «التحالف» می‌شناسند. سازمان «سام» در گزارش خود آورده است که در زندان «بئر احمد» در شهر «عدن» در جنوب یمن، شدیدترین شکنجه‌های جسمی و روحی انجام می‌شود.

امارات در بیانیه رسمی خود در واکنش به این گزارش‌ها مدعی شده است که «زندان‌های یمن، تحت کنترل مقامات یمنی است و مدیریت آن به نهادهای دولت یمن مربوط می‌شود». 

گزارش عفو بین‌الملل درباره زندان‌های سری امارات

سازمان عفو بین الملل امروز پنجشنبه در گزارش تازه‌ای به نقض فاحش حقوق بشر در زندان‌های سری امارات در یمن اشاره کرد و گفت، این تخلفات نظام‌مند تا سطح جنایت جنگی می‌رسد.

پایگاه خبری «الجزیره» به نقل از گزارش عفو بین الملل آورده است: ده‌ها نفر از سوی نیروهای طرفدار ابوظبی در جنوب یمن هدف بازداشت‌های خودسرانه و شکنجه قرار گرفتند.

در گزارش عفو بین الملل از امارات خواسته شده ضمن قطع مشارکت خود در نقض حقوق یمنی‌ها روند سریع و فعال تحقیق درباره آن را آغاز کند.

پربیننده ترین خبرها