ساز ناکوک ترامپ برای آمریکا

ساز ناکوک ترامپ برای آمریکا
جمعه 22 تير 1397 - 22:19

وزیر خارجه اسبق آمریکا می‌گوید ترامپ عامل سست شدن ائتلاف و همبستگی شده است؛ ائتلافی که ایجاد شده بود تا از قدرت راهبردی و اقتصادی آمریکا در جهان حفاظت کند.

العالم- آمریکا

از همان ابتدا مواضع دونالد ترامپ پیش از راهیابی به کاخ سفید سوال‌های بسیاری را درباره شخصیت وی مطرح کرد. 

این فرد پس از ورود به کاخ سفید سخنانی را بر زبان آورد که آغازگر اختلافات جدی داخلی در آمریکا بود.

در عرصه سیاست داخلی رئیس جمهوری آمریکا خواستار اخراج همه غیر آمریکایی ها و جلوگیری از ورود شهروندان هفت کشور به آمریکا شد. سخنان نژادپرستانه او درباره آفریقایی تبارها و مکزیکی ها نشان دهنده شخصیت و نیت او درباره آینده آمریکا بود.

موسسه گالوب اعلام کرد رئیس جمهوری جدید آمریکا در مقایسه با 6 رئیس جمهوری پیشین این کشور به زودی محبوبیت خود را از دست داد. او تنها 8 روز پس از ریاست جمهوری خود با مخالفت های سختی روبرو شد.

در همان روزهای آغازین ریاست جمهوری دونالد ترامپ، روزنامه دیلی تلگراف انگلیس نوشت در شرایط عادی هر رئیس جمهوری 100 روز از ریاست جمهوری خود را سپری می کند تا احساسات منفی نسبت به او شکل گیرد. اما تنها طی چند روز 50 درصد از مردم آمریکا با او مخالف هستند. شاخص ها درباره ماهیت سیاست های ترامپ آشکار است. نتایج سیاست های  داخلی و خارجی او در عرصه های امنیتی، سیاسی و اقتصادی در حال نمایان شدن است. از این رو، اگر رئیس جمهوری آمریکا این شیوه را ادامه دهد پیش بینی می شود تنش بزرگی در داخل آمریکا به وجود آید.

سیاستی از سر گیجی

ترامپ با تکیه دادن به عنصری کاملا شناخته شده و بی اثر در معادلات جهانی به نام نتانیاهو و به استناد اظهارات بی اساس این فرد توافق هسته ای را با سیاستی اشتباه نقض می کند و از آن خارج می شود. آن هم توافقی که  از بالاترین استانداردهای شفافیت و راستی آزمایی در برنامه هسته ای برخوردار است.

زمانی که ترامپ در مقابل جامعه جهانی از برجام خارج شد این را فراموش کرد که نهادهای بین المللی اقدامات ایران در راستای برجام را بارها تایید کرده اند و در حقیقت آنها را نیز در پایین ترین سطح ممکن  قرار داد.

اروپایی ها پیش از این اقدام بارها به ترامپ هشدار دادند که خروج از برجام به ضرر جامعه جهانی و خود آمریکا است اما این فرد به متحدان اروپایی خود هم وقعی نگذاشت.

ترامپ با سیاست های اشتباه خود راه بسیاری از مذاکرات در جامعه بین الملل را برای آمریکا بسته و مسیر هموار برخی گفتگوها را ناهموار سنگلاخی کرد.

پس از تمام این اقدامات تنها کشورهای مرتجع عرب منطقه و رژیم صهیونیستی بودند که این مرد مو بور تهی از سیاست را حمایت کردند و نگاه به همین بخش کافی است تا به بخشی از آنچه که در فکر سیاسی ترامپ می گذرد دست یابیم.

مروری بر اقدامات ترامپ در حوزه ‌های مختلف از جمله آسیا و جنوب غرب آسیا و ... نشان میدهد این فرد در اتخاذ سیاست هایش هیچ گونه انسجامی ندارد و همین مسئله نوی گیجی را برای خود و دیگران به وجود آورده است .

اکنون اروپاییها به خوبی دریافته اند که آمریکا تبدیل به یک شریک غیرقابل اعتماد شده است و البته از نگاهی دیگر این مسئله چیز خوبی است چرا که افکار عمومی در تمام دنیا دریافته که ایالات متحده دیگر عنصری نیست که برای حل هر مسئله به وجودش نیاز باشد.

سیاست اخیر این مرد موبور کاخ سفید در مورد چین به خوبی نشان میدهد که در آینده ای نه چندان دور آمریکا به انزوای اقتصادی وارد خواهد شد  و دیگران بسیار قوی تر جای این عنصر را خواهند گرفت.

حتی مذاکره با کره شمالی هم به خوبی نشان داد که ژست های دروغین ترامپ برای گفتگوهای موثر هم راه به جایی نخواهد برد و آمریکا در مسیر بدی قرار گرفته است چراکه ذات ترامپ به نوعی با بی ثباتی و گیجی رقم خورده است.

ترامپ در سیاست های مداخله جویانه اش آنقدر به این طرف و آن طرف سرک کشیده که از اوضاع داخلی خود غافل شده است.

شولمن درباره سیاست آمریکا در خصوص خاورمیانه و انتقال سفارتش از تل‌آویو به قدس تصریح کرد: رویکرد ناسازگار واشنگتن در این منطقه موجب شد که آمریکا احمق به نظر برسد.

تد پیکون، پژوهشگر ارشد موسسه مطالعاتی بروکینگزمی گوید "حمله به رسانه‌ها، قضات و سایر سازمان‌های مرکزی در دموکراسی آمریکا، وجهه این کشور را در سطح جهان تخریب کرده است".

قلب ترامپ با ناتو نیست

در اردیبهشت ماه سال جاری ایندیپندنت به نقل از توماس والاسک (Tomas Valasek)، سفیر پیشین اسلواکی در ناتو نوشت: " قلب ترامپ با ناتو نیست. او نگاهی همه – یا هیچ به جهان دارد و به دوستی همیشگی یا اتحاد دائمی، اعتقاد ندارد. این ذهنیت، وی را برای ایستادگی مناسب در کنار یک متحد، آماده نمی کند و با این که وی مدام از " نخست آمریکا" سخن می گوید، از زمان روی کار آمدنش، سرمایه گذاری نظامی را در شرق اروپا، سه برابر کرده است." 

و اما ترامپ روز چهارشنبه هفته جاری در نشست سران ناتو در بروکسل از آلمان برای قرارداد خط لوله گازی با روسیه انتقاد کرد و مدعی شد کشورهای ناتو باید هزینه‌های نظامی خود را نه تنها به 2 درصد بلکه به 4 درصد تولید ناخالص داخلی افزایش دهند.

«جان کری» وزیر خارجه پیشین آمریکا، انتقادات «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری علیه سازمان ناتو را عجیب و غیرسازنده ارزیابی  کرد و گفت این انتقادات به ضرر منافع واقعی آمریکا است.

جان کری گفت: ترامپ به‌ طور پیوسته به اعتبار آمریکا در جهان لطمه می‌زند. او به منافع آمریکا ضربه وارد می‌کند.

وزیر خارجه اسبق آمریکا افزود؛ ترامپ عامل سست شدن ائتلاف و همبستگی شده است؛ ائتلافی که ایجاد شده بود تا از قدرت راهبردی و اقتصادی آمریکا در جهان حفاظت کند.

جان کری خطاب به ترامپ گفت: دیگر کافی است، این برای آمریکا خوب نیست.

برخی نمایندگان سنای آمریکا نیز از اظهارات ترامپ در  نشست سران ناتو انتقاد کردند.

«الیزابت وارن» سناتور ایالت ماساچوست گفت: به رغم انتقادات مکرر از کشورهای عضو ناتو در نشست بروکسل، به نظر می‌رسد  ترامپ بسیار خوشحال است که به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه کمک کند.

«کریس مورفی» سناتور ایالت کنتیکت هم گفت: ترامپ بذر اختلاف را در اروپا می‌کارد؛ اقدامی که به نفع روسیه خواهد بود.

«مارک وارنر» سناتور ایالت ویرجینیا در سنای آمریکا نیز با تکرار اظهارات سناتور وارن و سناتور مورفی در پیامی توئیتری نوشت: اقدام ترامپ دقیقا همان چیزی است که پوتین می‌خواهد.

و تمام اینها گویای این است که ترامپ خواب خوشی برای آینده آمریکا نیست.

فاطمه نوروزی

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها