آمریکا: ارسال سوخت به پیونگ یانگ متوقف شود

آمریکا: ارسال سوخت به پیونگ یانگ متوقف شود
شنبه 23 تير 1397 - 08:35

در شرایطی که دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا می گوید پیشرفت های خوبی در روابط با کره شمالی حاصل شده است، دولت وی خواستار توقف ارسال همه محموله های سوخت به پیونگ یانگ شده است.

العالم _ آسیا

این در شرایطی است که ترامپ از نامه ای رونمایی کرده که به گفته وی 'کیم جونگ اون' رهبر کره شمالی برای وی نوشته و مطالب بسیار خوب و با احترامی در آن درج شده است.

با این وصف امروز آمریکا اعلام کرد که از سازمان ملل خواسته است با فوریت جلوی ارسال هرگونه محموله سوخت به کره شمالی را به علت آنکه این کشور به طور غیرقانونی برای دور زدن تحریم ها اقدام کرده است، بگیرد.

آمریکا مدعی شده است که کره شمالی تلاش کرده تا به صورت غیرقانونی واردات سوخت داشته باشد و شورای امنیت باید فورا از ارسال هر گونه محموله سوخت به این کشور جلوگیری کند.

درخواست آمریکا آن هم در شرایطی که پیشرفت های زیادی هنوز در مسیر خلع سلاح هسته ای کره شمالی بدست نیامده است می تواند مذاکرات جاری آنها را نیز متوقف کند.

روز یکشنبه قرار است مقام های دو کشور با یکدیگر دیدار کنند تا درباره بازگرداندن بقایای سربازان کشته شده آمریکایی در جنگ کره به آمریکا تصمیم گیری شود.

آمریکا نامه ای به کمیته تحریم های سازمان ملل فرستاده و در آن ادعا کرده است که 760 هزار بشکه سوخت و تولیدات نفتی از ابتدای سال جاری میلادی تا پایان می به کره شمالی ارسال شده است که بالاتر از سقف تحریم ها یعنی 500 هزار بشکه در سال است.

این کشور افزوده است که بسیاری از محموله ها به صورت کشتی به کشتی انتقال یافته و کشتی های کره شمالی هم 89 بار در این اقدامات دخیل بوده اند.

آمریکا در نامه خود انگشت اتهام را به سوی چین و روسیه نشانه گرفته و آورده است که این دو کشور در انتقال غیرقانونی سوخت به کره شمالی دخیل بوده اند.

واشنگتن تاکید کرده است که باید کره شمالی از سوی شورای امنیت متخلف معرفی شود و فورا سوخت های ارسالی به این کشور متوقف شود.

خبرگزاری یونهاپ نیز در گزارشی آورده است شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرده است که آماده شنیدن اعتراضات به این نامه آمریکا تا روز 19 جولای است و اگر اعتراضی نباشد درخواست آمریکا را تصویب می کند.

یونهاپ در عین حال اعلام کرد پیشرفت های ناچیز در مذاکرات آمریکا و کره شمالی برای خلع سلاح نگران کننده است و صلح را در منطقه به خطر می اندازد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها