خطاب به آمریکا، چین و روسیه؛

دونالد تاسک: نظم جهانی را از بین نبرید!

دونالد تاسک: نظم جهانی را از بین نبرید!
دوشنبه 25 تير 1397 - 09:16

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه) از رهبران روسیه و آمریکا و چین خواست تا با هدف جلوگیری از وقوع جنگ‌های تجاری و جلوگیری از درگیری و هرج و مرج‌ها با اروپا همکاری کنند.

العالم- اروپا 

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دونالد تاسک، رئیس شورای اروپایی ساعاتی پیش از نشست دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین، روسای جمهوری آمریکا و روسیه در فنلاند در افتتاحیه نشست چین و اتحادیه اروپا در پکن سخنرانی کرد.

تاسک گفت: همگی ما از این حقیقت مطلعیم که معماری جهان پیش روی چشمانمان در حال تغییر است و این مسؤولیت مشترک بر دوش ماست تا این تغییر به سمت بهتر شدن باشد.

اخیرا رئیس شورای اروپایی به شدت به انتقادهای مکرر ترامپ از متحدان اروپایی تاخت و از او خواست تا در زمان دیدار با رهبر کرملین به یاد داشته باشد که چه کسانی دوستان او هستند. تاسک در پکن گفت، اروپا، چین، آمریکا و روسیه "وظیفه مشترکی" دارند تا نظم جهانی را ویران نکنند بلکه از طریق اصلاح قوانین تجاری بین‌المللی آن را ارتقا ببخشند.

رئیس شورای اروپایی که قبلا نخست‌وزیر لهستان بود، تاکید کرد: برای همین است که از میزبان‌های چینی خودمان و همچنین روسای جمهوری آمریکا و روسیه می‌خواهیم تا به صورت مشترک این روند را از طریق اصلاح سازمان تجارت جهانی آغاز کنند. هنوز هم فرصت هست تا جلوی وقوع درگیری و هرج و مرج را گرفت.

واشنگتن تعرفه ۲۵ درصدی روی ۳۴ میلیارد دلار کالاهای وارداتی به کشورش اعلام کرده است و تاکید دارد، به زعم آمریکا، این واکنشی است به اقدام چین در زمینه سرقت مالکیت معنوی یا تحت فشار گذاشتن کارآفرین‌ها که به شرکت‌های آمریکایی لطمه وارد می‌کند. واشنگتن همچنین تعرفه‌هایی برای فولاد و آلومینیوم وارداتی برای متحدانی چون کانادا، مکزیک و اتحادیه اروپا اعلام کرده است. بلوک ۲۸ عضوی اتحادیه اروپا نیز با اعمال تعرفه روی ۳.۲۵ میلیارد دلار برای کالاهای آمریکایی واکنش نشان داده است.

پربیننده ترین خبرها