اعتراضات در عراق فروکش کرد

اعتراضات در عراق فروکش کرد
دوشنبه 25 تير 1397 - 09:52

پس از یک هفته اعتراضات موسمی به ضعف خدمات عمومی در جنوب عراق، در سومین روز تظاهرات خشونت آمیز در برخی شهرهای این کشور، گزارش ها از فروکش کردن اعتراضات در روز و شب یکشنبه حکایت دارد.

العالم ـ عراق

درحالی که ارتباط اینترنتی در سراسر مناطق مرکزی و جنوبی عراق در روز یکشنبه و برای دومین روز متوالی قطع بود و خطوط مخابراتی نیز دچار اختلالات شد، گزارش ایرنا از شهرهای مختلف این کشور حاکی از ادامه تظاهرات مسالمت آمیز در برخی مناطق از جمله نقاط محدودی از پایتخت و پایان اعتراضات در برخی دیگر از مناطق جنوب و فروکش کردن اعتراضات خشن است. 
در این میان رسانه های عراق از خنثی شدن حمله ای از جانب یک گروه ناشناس به مقر سازمان بدر (سپاه بدر) در استان میسان (جنوب شرق عراق) خبر دادند.
منابع عراقی همچنین از دست داشتن گروه های آشوبگر در آتش زدن پایگاه های الحشد الشعبی طی اعتراضات در برخی شهرهای عراق سخن می گویند.
طبق گفته این منابع، نفوذی در جمع اعتراض کنندگان، از برخی کشورهای منطقه دستور گرفته اند تا با آتش زدن پایگاه های نیروی مردمی الحشد الشعبی، بر دامنه و عمق خشونت در این اعتراضات اجتماعی و مردمی بیفزایند.
به گفته این منابع، گروه ها همچنین قصد کشاندن اعتراضات به بغداد و به چالش انداختن زندگی مردم پایتخت عراق دارند.
از سوی دیگر سران برخی عشایر برای جلوگیری از ورود اعتراضات به مرحله غیر قابل کنترل و با ابعاد نامعلوم، روز یکشنبه کوشیدند زمام امور را به دست گیرند و در بصره و سماوه و ناصریه و بغداد سعی کردند حساب تظاهرات مبتنی بر مطالبات اجتماعی را از اغتشاشگران جدا کنند. 
برهمین اساس عشائر بصره با برگزاری کنفرانس خبری و بیان مطالبات خود در سماوه و ناصریه (نشست) های عشایری در بغداد، بیانیه هایی صادر و از دولت خواستند در اسرع وقت به آنها رسیدگی کند. 
شیوخ عشایر منطقه 'بغداد الجدیده' در استان بغداد نیز به دولت هشدار دادند تا جمعه این هفته برای اصلاح خدمات مهلت می دهند و در صورت بی توجهی دست به اعتراض تا سطح اقدام برای کودتا و ورود به منطقه سبز امنیتی در قلب بغداد می کنند.
به گفته آنها این عشایر بودند که در شدت و سختیها همیار و همراه دولت بودند اما دولت پس از پشت سر گذاشتن این سختیها آنها را فراموش کرده و خدمات عمومی لازم را به آنها ارائه نمی کند و مسوولان دولت و پارلمان به مطالبات جواب سربالا می دهند. 
از سوی دیگر، تدابیر امنیتی از عصر یکشنبه در اطراف شهرک های شعله و صدر و الحسینیه که شاهد تظاهرات خشونت آمیز در شب قبل از آن بود تشدید شد و حتی از خروج موتورسیکلت ها از این مناطق به سمت مرکز پایتخت جلوگیری بعمل آمد. 
از سوی دیگر نیروهای ضد شورش درمناطق مختلف مرکز بغداد مستقر هستند تا از هر گونه اقدام تخریبی احتمالی جلوگیری کنند. 
گزارش ها همچنین حاکی است شهرک صدر نقطه شروع اعتراضات اخیر در بغداد، یکشنبه شب وضعیت آرامی را سپری کرده است. 
تدابیر امنیتی و آرایش نیروی پلیس و ضد شورش در مناطق مختلف پایتخت نشان می دهد دولت مصمم است نگذارد تظاهرات های موردی شبانه در صدر و شعله و حسینیه و الشعب به داخل بغداد کشیده نشده و در همین مناطق محصور بماند.
منطقه جادریه مرکز دفاتر احزاب و گروهی از رسانه ها در بغداد نیز یکشنبه شاهد تجمع مسالمت آمیز بود و تجمع کنندگان مطالبات عمومی خود را اعلام کردند. 
در منطقه حبیبیه که شنبه شب شاهد تظاهرات شبانه و آتش زدن لاستیک خودرو به نشانه اعتراض بود یکشنبه شب وضعیت عادی بود و رفت و آمد در خیابان ها بشکل طبیعی صورت می گرفت. 
با وجود فروکش کردن اعتراضات در شهرهای مختلف عراق، شبکه های تلویزیونی وابسته یا متمایل به بعثی ها مانند الشرقیه و التغییر و دجله کوشیدند خلا نبود اینترنت و توقف فعالیت سایت ها و فضای مجازی را برای گرم نگه داشتن اعتراضات پر کنند. 
کانال الشرقیه به نقل از معترضان خبر می داد که در برابر وزارت برق تجمع شده است یا دجله از کشته شدن برخی از تظاهرکننده ها و برخورد خشن نیروهای امنیتی با مردم گزارش می داد و التغییر می کوشید از سرگیری تظاهرات در بابل را مطرح کند. 
اما برخی رسانه های بین المللی مانند بی بی سی عربی و رادیو مونت کارلو فرانسه پا را از این هم فراتر نهادند و از اعتراضات اجتماعی در عراق به عنوان 'انتفاضه' یاد می کردند. 
برخی از این رسانه ها از جمله بی بی سی در گزارشی که در منابع عراقی ذکری از آن نشده است از کشته شدن سه نفر در اعتراضات روز یکشنبه در سماوه عراق خبر دادند. 
گزارش رسانه های عراقی می گوید که نیروهای امنیتی دستکم چهار نفر را به اتهام همراه داشتن سلاح و به عنوان گروه های نفوذی در جمع معترضان در استان میسان (العماره ) دستگیر کردند.
هر چند بسیاری از جریان های سیاسی عراق از مطالبات معترضان حمایت کرده و از دولت خواسته هر چه زودتر به این مطالبات پاسخ دهد، بحث بر سر جریان های احتمالی که سوار بر موج اعتراضات شده و با طعم تخریب و آشوب قصد انحراف آن به سوی انتفاضه، قیام و براندازی دارند، میان ناظران ادامه دارد. 
برخی ناظران با اشاره به نوع حمایت رسانه ای از آشوب های اخیر، به دست های برخی کشورهای منطقه بویژه سعودی و جریان بعثی اشاره می کنند که قصد برهم زدن اوضاع و دگرگون کردن روند سیاسی در این کشور دارند. 
تلویزیون طلیعه ارگان خبری سرایا خراسانی از گروههای مقاومت اسلامی عراق اما احتمال دست داشتن جریان موسوم به «نداء ۸۸ » در این خشونت ها و فراخوان های نارضایتی خبر می دهد. 
این جریان چند هفته پیش با فراخوان تظاهرات سراسری، خواستار سرنگونی نظام و برگزاری انتخابات سراسری با حذف همه احزاب و چهره های سیاسی 15 سال اخیر (پس از سقوط صدام) به بهانه فساد شده بود اما نه در صحنه سیاسی و نه در فضای مجازی استقبالی از آن نشد. 
گفتنی است: استان های جنوبی و مرکزی عراق که عموما شیعه نشین هستند، از اواخر هفته گذشته شاهد اعتراضات عمومی به مشکل برق، آب و بیکاری بوده است. 
به گزارش ایرنا، تظاهرات مردمی نخست در بصره در اعتراض به بیکاری و مطالبه برای اشتغال جوانان این استان در شرکت های خارجی نفتی فعال در میادین نفتی در این استان و همچنین اعتراضات مردم استان 'واسط' (شرق عراق) به وضعیت برق آغاز شد و به تدریج به دیگر استان های جنوب و مرکز عراق سرایت کرد. 
نماینده آیت الله 'علی سیستانی' مرجع عالی دینی عراق در خطبه نماز جمعه هفته گذشته در کربلا، ضمن اعلام حمایت مرجعیت از مطالبات مردمی، در عین حال از نفوذ عوامل تخریبی به صفوف تظاهرکنندگان و تحریف مسیر تظاهرات، هشدار داد. 
اغلب رهبران سیاسی شیعه در عراق از تظاهرات مردمی جنوب و مرکز حمایت کرده و از دولت این کشور خواسته اند که تدابیر فوری برای تحقق مطالبات مردمی اتخاذ کند. 

پربیننده ترین خبرها