رای الیوم: سرنوشت منطقه در تهران رقم می خورد نه هلسینکی

رای الیوم: سرنوشت منطقه در تهران رقم می خورد نه هلسینکی
دوشنبه 25 تير 1397 - 14:03

روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم با بی نتیجه دانستن نشست رئیس جمهوری آمریکا و همتای روسی وی در هلسینکی (پایتخت) فنلاند نوشت: آن چه سرنوشت منطقه را تعیین می کند نشست مقامات ایران، ترکیه و روسیه در مورد بحران سوریه است که اوایل مرداد 97در تهران برگزار می شود.

العالم ـ اروپا

«عبدالباری عطوان» سردبیر این روزنامه و تحلیلگر مسایل منطقه روز دوشنبه نوشت: ولادیمیر پوتین در حالی با دونالد ترامپ دیدار می کند که در جنگ سورریه دست بالا را دارد. در ماه های گذشته ارتش سوریه موفق شده است تا مناطق جنوبی این کشور را تا نزدیکی مرزهای مشترک با اردن بازپس گیرد . پیش از این نیز، غوطه شرقی را در ریف دمشق را آزاد کرد در حالی که آمریکا، دیگر از مخالفان مسلح سوری حمایت نمی کند و در فکر خارج کردن نیروهای خود از خاک سوریه است. 
رئیس جمهور روسیه همچنین در حال پایان دادن به مساله جزیره کریمه است و حضور متحدان خود را در شرق اوکراین تقویت کرده است.
همچنین جام جهانی فوتبال 2018 در مسکو در حالی روز گذشته پایان یافت که کوچک ترین حادثه امنیتی در جریان آن روی نداد.
این در حالی است که ترامپ که پیش از ورود به فنلاند به انگلیس سفر کرده بود، با اعتراضات گسترده مردمی به سیاست های نژادپرستانه و کودکانه وی رو به روست که از نظر آن ها جهان را در لبه پرتگاه قرار داده است. از سوی دیگر، در نشست ناتو نیز شاهد اختلاف و شکاف بی آمریکا و متحدان اروپایی اش بودیم که اعتماد آن ها را به واشنگتن سلب کرده است. 
معترضین در لندن خود را به شکل و شمایل «محمد بن سلمان» ولی عهد سعودی، « محمد بن زاید» ولی عهد امارات در آورده بودند که در زنجیر رئیس جمهور آمریکا اسیر هستند و ترامپ آن ها را به دنبال خود می کشد. معترضین قصد انتقال این پیام را داشتند که اروپایی ها، شبیه حاکمان عرب نیستند که ترامپ آن ها را برده خود کند. 
این تحلیلگر می نویسد که در چنین فضای متشنجی نسبت به رفتار ها و سیاست های ترامپ، رئیس جمهوری روسیه با دست بالا ، اعتماد به نفس و با اعصابی آرام در این نشست شرکت خواهد کرد و سعی می کند بیشترین امتیازها را بگیرد. وی فراموش نکرده است که ترامپ در کمتر از دو ماه پیش، 50 دیپلمات روسی را در همبستگی با انگلیس در قضیه مسموم کردن «سرگئی اسکریپال» جاسوس روسی ساکن لندن، از خاک آمریکا اخراج کرده است.
عطوان معتقد است که بحران سوریه، حضور نیروهای ایران در خاک این کشور ، توافق هسته ای و احتمال بالا گرفتن تنش ها میان آمریکا و متحدان منطقه ای اش با ایران و هم پیمانانش می توانند مهم ترین محورهای نشست هلسینکی باشند.
این تحلیلگر می افزاید که با توجه به دست بالای پوتین در معادلات سوریه، به نظر می رسد تحقق کامل خواسته های آمریکا و "اسرائیل" ممکن نخواهد بود و نیروهای آمریکایی مجبور می شوند از خاک سوریه و عراق بدون هیچ امتیاز و شرطی خارج شوند چرا که توازن قوا به نفع واشنگتن نیست.
عطوان نوشت: نشست هلسینکی در مقایسه با نشست تهران که قرار است در اواخر ماه ژوئیه جاری (اوایل مرداد ماه) در تهران برگزار شود مهم نیست، زیرا در نشست تهران است که نقشه جدیدی از خاورمیانه، بدون حضور سیاسی و نظامی آمریکا، ترسیم خواهد شد. 
به گزارش ایرنا، نشست پیشین رئیسان ترکیه، روسیه و ایران با محوریت بحران سوریه و به میزبانی رجب طیب اردوغان در تاریخ 4 آوریل 2018 (15 فروردین 97) در آنکارا برگزار شد. در بیانیه پایانی این نشست بر قاطعیت این سه کشور در حفظ تمامیت ارضی سوریه، مقابله باهر گونه جدایی طلبی در این کشور، نابودی گروه‌های تروریستی داعش، جبهه النصره و القاعده و برگزاری نشست بعدی در تهران تاکید شد.
پیش از این نیز، در 22 نوامبر 2017 (اول آذر 96)، نشستی درباره بحران سوریه در شهر سوچی روسیه برگزار شد. در این نشست بر حاکمیت جمهوری عربی سوریه، استقلال، اتحاد و تمامیت ارضی آن و ایجاد مناطق کاهش تنش تاکید شده بود.

پربیننده ترین خبرها