جزئیات دیدار ترامپ و پوتین در هلسینکی

جزئیات دیدار ترامپ و پوتین در هلسینکی
دوشنبه 25 تير 1397 - 16:18

رؤسای جمهور آمریکا و روسیه در پایتخت فنلاند و در حضور خبرنگاران و عکاسان با یکدیگر دیدار کردند.

العالم _ اروپا

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا امروز (دوشنبه) در هلسینکی، پایتخت فنلاند دیدار کردند.

رئیس‌جمهور روسیه در ابتدای این نشست گفت: «بسیار خوشحالم که با همتای آمریکایی خود دیدار می‌کنم و قصد دارم در این نشست درباره روابط میان فدراسیون روسیه و ایالات متحده آمریکا و مشکلات جهان گفت‌وگو کنم».

وی ادامه داد: «ما به تماس‌های معمول خود ادامه می‌دهیم- ما تلفنی نیز گفت‌وگو کرده و چندین بار نیز در حاشیه نشست‌های مختلف بین‌المللی دیدار کرده بودیم اما البته هم‌اکنون زمان آن است که با جزئیات بیشتر درباره روابط دوجانبه و درباره مسائل مختلف جهانی گفت‌وگو کنیم.»

ترامپ در ابتدای این نشست، برگزاری موفقیت‌آمیز رقابت‌های جام جهانی فوتبال 2018 در روسیه را به رئیس‌جمهور روسیه تبریک گفت.

رئیس‌جمهور آمریکا  در بخش دیگری از اظهاراتش تأکید کرد که «کنار آمدن با روسیه امر خوبی است و بد نیست.»

وی تصریح کرد که در جلسه امروز موضوعات مختلفی برای گفت‌وگو میان دو طرف وجود دارد از مسائل نظامی و سیاسی گرفته تا موضوعات دیگری چون مسائل هسته‌ای و حتی چین. ترامپ گفت که در دیدار امروز اندکی درباره چین و «شی‌ جین‌پینگ» رئیس‌جمهور این کشور به عنوان دوست مشترک روسیه و آمریکا صحبت خواهد شد.

ترامپ در ادامه به تیرگی روابط میان مسکو و روسیه طی سالیان گذشته اشاره کرد و گفت: «ما سال‌هاست که نتوانسته‌ایم خیلی خوب با هم کنار بیاییم. البته من مدت طولانی نیست که در کاخ سفید هستم، حدود دو سال می‌شود. و امیدوارم که بتوانیم در نهایت می‌توانیم روابط خارق‌العاده‌ای را با یکدیگر رقم بزنیم...همانطور که در تمام مدت رقابت‌های انتخاباتی نیز مدام گفته‌ام، کنار آمدن با روسیه چیز خوبی است و بد نیست.»

رئیس‌جمهور روسیه همچنین ادامه داد: «من مطمئن هستم که جهان می‌خواهد شاهد کنار آمدن ما با یکدیگر باشد...کنار آمدن دو قدرت بزرگ هسته‌ای. ما 90 درصد تسلیحات هسته‌ای کل جهان را در اختیار داریم. این مسئله چیز خوبی نیست البته. و من امیدوارم که بتوانیم اقدامی در این رابطه صورت دهیم...این یک نیروی منفی است نه یک نیروی مثبت. بنابراین می توانیم درباره این مسئله نیز در میان موضوعات دیگر بحث کنیم.»

پس از این اظهارات، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که جلسات متعددی در نشست امروز در هلسینکی قرار است برگزار شود و از دیدار با همتای روس خود ابراز خرسندی کرد و با وی دست داد.

 این سومین ملاقات و گفت‌وگوی میان طرفین از زمان تصدی قدرت ترامپ در ژانویه ۲۰۱۷ خواهد بود. در هر دو مورد قبلی، روسای جمهور آمریکا و روسیه در حاشیه کنفرانس‌های جهانی با هم دیدار کرده بودند.گفته می‌شود یکی از موضوعات اصلی مورد بحث در این نشست، بحران سوریه خواهد بود.

در ادامه تصاویری از لحظات ورود روسای جمهور آمریکا و روسیه به داخل سالن برگزاری دیدار اولیه مقابل خبرنگاران در کاخ ریاست‌جمهوری فنلاند و نیز لحظه‌ای که دو طرف مقابل دوربین خبرنگاران و عکاسان داخل سالن قرار گرفتند تا لحظه دیدارشان ثبت شود، قابل مشاهده است.

پربیننده ترین خبرها