جان کری: ترامپ ناتو را متلاشی کرد

جان کری: ترامپ ناتو را متلاشی کرد
سه شنبه 26 تير 1397 - 04:32

وزیر خارجه پیشین آمریکا با انتقاد شدید از مواضع و اقدامات دونالد ترامپ تاکید کرد که تاکنون چیزی شبیه ترامپ در عمرش ندیده است.

العالم-آمریکا

در ادامه حملات چهره‌های سیاسی آمریکا به اظهارات و مواضع دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور طی یک هفته گذشته جان کری وزیر خارجه دولت باراک اوباما گفت: «من شش دهه در فضای عمومی ایالات متحده زندگی کرده ام و هرگز ندیده ام که یک رئیس جمهور آمریکا مانند آنچه ترامپ امروز انجام می‌دهد کاری کرده باشد یا چنین چیزهایی گفته باشد. هیچ کس دیگر هم حتی چنین کارهایی نکرده است، همه هم می‌دانند. اینها چیزی بیشتر از تاسف و بدبختی است، غیر قابل دفاع است».

وی افزود: «مساله دیدار با رقبا نیست، من چندین بار با روسها دیدار کرده ام، بعضی از آنها سازنده بوده و بعضی وقتها هم دچار اختلافات بوده است. دیپلماسی فقط یافتن زمینه‌های مشترک نیست، بعضی وقتها برخورد با اختلافات به طریق مسالمت آمیز است

وی با اشاره به وادادگی ترامپ در مقابل ولادیمیر پوتین تاکید کرد، در حالیکه اکنون مساله ترسناک این است که چرا روسیه به دنبال مداخله در انتخابات آمریکا بود ترامپ میگوید که مدرکی برای دخالت مسکو در انتخابات وجود ندارد.

کری در ادامه با اشاره به اظهارات ترامپ طی یک هفته گذشته اضافه کرد؛ رئیس جمهور ناتو، که خودمان آن را بنیان نهادیم، را پاره پاره کرد، بریتانیا متحدمان را تحقیر کرد، و به متحدان اروپایی آمریکا برچسب دشمن زد.

وی افزود: در مواجه با دستگاههای اطلاعاتی ایالات متحده، ترامپ اکنون در کنار پوتین ایستاده است، در کنار رئیس جمهوری ایستاده است که خبرنگاران را زندانی و با آزادی رسانه ها مخالفت میکند. مساله این نیست که ترامپ با پوتین نشست خبری داشته است مساله این است که او سیاست بدی برای آمریکا اتخاذ کرده است، بد برای متحدانمان و خوب برای ولادیمیر پوتین.

اظهارات ترامپ در نشست خبری با رئیس جمهوری روسیه و مواضعش بعد از این نشست و همچنین اظهارات وی در سفر به لندن و بروکسل خشم محافل سیاسی را در آمریکا برانگیخته است.

ترامپ روز دوشنبه گفت که دستگاههای اطلاعاتی آمریکا مدرکی برای مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 ندارند.

 دن کوتز رئیس آژانس امنیت ملی آمریکا در واکنش به این اظهارات در یک بیانیه گفت که جامعه اطلاعاتی آمریکا درباره تهدید روسیه در زمینه مداخله سیاسی کاملا شفاف است و به ارزیابیهای خود در این زمینه ادامه خواهد داد.

بن رودز مشاور امنیت ملی باراک اوباما نیز گفته است که سیاست خارجی دونالد ترامپ «سیاست اول روسیه» است. کنایه او به شعار «اول آمریکا»  است که ترامپ بارها آن را تکرار کرده است.

«جان برنان»، رئیس سابق سیا تندترین واکنش را نشان داد و در صفحه توئیترش، رفتار ترامپ را مصداق «بزهکاری» و «خیانت» توصیف کرد.

او در توئیترش نوشت: «عملکرد ترامپ در کنفرانس خبری در هلسینکی، به آستانه "جرائم جدی و بزهکاری" رسیده و از آن هم تجاوز کرده است. هیچ چیز کم از خیانت نداشت. سخنان ترامپ نه تنها ناشی از سبک‌مغزی بود، خودش کاملاً نوچه پوتین است. میهن‌پرستان جمهوری‌خواه: کجا هستید؟»

«چاک شامر»، سناتور ارشد دموکرات هم گفت که سخنان ترامپ در این کنفرانس خبری، «مخالفانمان را قوی کرد، در حالی که دفاع‌های ما و متحدانمان را تضعیف کرد

ترامپ در کنفرانس خبری مشترک با پوتین، ارزیابی‌های نهادهای اطلاعاتی کشورش درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را زیر سوال برد و گفت که پوتین قویاً این موضوع را تکذیب کرده است.

او از قانونگذاران آمریکایی، اعضای حزب دموکرات و دیگر جریان‌های سیاسی در آمریکا هم بابت مطرح کردن پرونده تبانی روسیه با ترامپ انتقاد کرد.

شومر در توئیترش نوشت: «اینکه رئیس‌جمهور آمریکا با رئیس‌جمهور پوتین بر علیه نهادهای مجری قانون، مقام‌های دفاعی آمریکا، نهادهای اطلاعاتی آمریکا همراه شود، بی‌تدبیری، خطرناک و ضعیف است. رئیس‌جمهور خودش را به کشورمان ترجیح داده است

ترامپ در نشست دو روزه سران ناتو در بروکسل نیز به کشورهای اروپایی از جمله آلمان حمله کرد و گفت که کشورهای اروپایی در قبال محافظت آمریکا از آنها در برابر تهدیدات پول کمی به ناتو میپردازند و باید سهم خود را افزایش دهند.

اقدامات و مواضع وی در طول سفر به لندن نیز موجبات ناراحتی و انتقاد شدید مقامات انگلیسی و همچنین مردم این کشور را برانگیخت. بی احترامی وی به ملکه انگلیس هنگام قدم زدن با ملکه الیزابت، انتقاد وی از استعفای بوریس جانسون از سمت وزیر خارجه و انتقاد از سیاست لندن در قبال برگزیت به عنوان مداخله در امور داخلی انگلیس قلمداد شده است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها