رویترز/

احتمال کاهش دو سوم از صادرات نفت ایران تا پایان سال 2018

احتمال کاهش دو سوم از صادرات نفت ایران تا پایان سال 2018
سه شنبه 26 تير 1397 - 10:59

بیشتر تحلیلگران همچنان بر این باورند که این تحریم‌ها صادرات نفت خام ایران را به شدت کاهش خواهد داد.

العالم _ ایران / اقتصادی

به گزارش شبکه العالم به نقل از رویترز، ممکن است صادرات نفت ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا تا پایان سال جاری میلادی تا دو سوم کاهش یابد و بازارهای نفت را به دلیل اختلال در عرضه در نقاط مختلف جهان به شدت تحت فشار قرار دهد.

واشینگتن در ابتدا قصد داشت ایران را پس از خروج ترامپ از توافق هسته‌ای و درخواستش از سایر کشورها برای توقف خرید نفت از ایران تا ماه نوامبر (آبان)، به طور کامل از بازارهای نفت خارج کند. اما واشینگتن تا حدودی مواضع خود را تعدیل کرده و گفته است ممکن است معافیت‌هایی را برای متحدانی که به نفت ایران وابسته هستند لحاظ کند.

ولی بیشتر تحلیلگران همچنان بر این باورند که این تحریم‌ها صادرات نفت خام ایران را به شدت کاهش خواهد داد و برخی از بدترین سناریوها از کاهش صادرات نفت این کشور تا دو سوم (روزانه 700 هزار بشکه) حکایت دارند.

مؤسسه مشورتی "فکتس گلوبال انرژی" (Facts Global Energy) معتقد است صادرات نفت ایران به دلیل تحریم‌ها روزانه به 700 هزار بشکه تنزل خواهد کرد. بیشتر این صادرات نیز به چین محدود خواهد شد و بخش اندکی از آن به هند، ترکیه و سایر خریداران دارای معافیت تعلق خواهد گرفت. به گفته متولیان این مؤسسه، ممکن است 100 هزار بشکه میعانات گازی دیگر نیز به چین، خریداران دارای معافیت و احتمالاً امارات متحده عربی و کره‌جنوبی راه پیدا کند.

چین، بزرگترین واردکننده نفت ایران با روزانه 650 هزار بشکه بنا بر داده‌های تامسون رویترز، ممکن است تحریم‌های آمریکا را نادیده بگیرد و به واردات خود ادامه دهد. 

هند که در 6 ماه نخست سال جاری میلادی به طور متوسط روزانه 550 هزار بشکه نفت از ایران وارد کرد هنوز در این خصوص به طور رسمی اظهار نظر نکرده است. اما از پالایشگاه‌های دولتی این کشور خواسته شده است در صورت اعطا نشدن معافیت‌هایی در خصوص تحریم‌ها، برای یافتن تأمین‌کنندگانی جایگزین آماده باشند.

کره‌جنوبی و ژاپن که در 6 ماه نخست امسال در مجموع روزانه حدود 370 هزار بشکه نفت از ایران وارد کردند گفته اند در صورت دریافت نکردن معافیت از آمریکا، واردات نفت ایران را متوقف خواهند کرد.

بنا بر داده‌های گمرکی، واردات نفت کره‌جنوبی از ایران در ماه ژوئن (خرداد) در قیاس با مدت مشابه سال گذشته 40 درصد کاهش یافت. همچنین بنا بر مندرجات پرونده ای که رویترز پنجشنبه هفته گذشته آن را مشاهده کرد، "ام‌یواف‌جی بانک،" بزرگ‌ترین بانک ژاپن برای تبعیت از تحریم‌های ایران تمامی تبادلات مالی مرتبط با این کشور را متوقف خواهد کرد.

در 6 ماهه نخست سال جاری میلادی، اروپا مقصد بزرگترین بخش از صادرات نفت ایران بود و ایتالیا و ترکیه بیشترین حجم از واردات را به خود اختصاص دادند. اما پس از آن که مؤسسه اعطای وام بی‌سی‌پی در سوئیس اعلام کرد از 30 ژوئن تأمین مالی محموله‌های ایران را به حالت تعلیق در می‌آورد، چندین پالایشگاه در این منطقه خرید نفت از ایران را متوقف کرده اند.

پالایشگاه‌های یونان و اسپانیا کاهش واردات نفت از ایران را آغاز کرده اند. اما ترکیه -- خریدار کلیدی نفت ایران -- اعلام کرده است پیوندهای تجاری با ایران را قطع نخواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها