رسانه پاکستانی: تحریم های آمریکا علیه ایران، شرم آور است

رسانه پاکستانی: تحریم های آمریکا علیه ایران، شرم آور است
چهارشنبه 27 تير 1397 - 16:22

روزنامه انگلیسی زبان "داون" پاکستان با چاپ مقاله ای به قلم (ای جی نورانی) با عنوان "تحریم های آمریکا" اقدام ضد ایرانی ترامپ را شرم آور و برخلاف قوانین بین الملل دانسته است.

العالم ـ آسیا

در این مقاله آمده است: با توجه به اقدامات یکجانبه و شرم آور دولت آمریکا در اعمال تحریم علیه ایران از طریق کنگره این کشور طی دو دهه گذشته تاکنون، جامعه بین الملل نباید به این نوع تحریم های ظالمانه گردن نهد.

این مقاله می افزاید: این تحریم ها نه تنها ایران بلکه دیگر کشورهای جهان را نیز هدف قرار داده است و زمانی که جهانیان، مقابل اقدامات امریکا ایستادگی کنند، حاکمان کاخ سفید نمی توانند نظام جهانی را در راستای اهدافشان پیش ببرند.
در ادامه این مقاله آمده است: بررسی حقایق نشان می دهد که هیچکدام از کشورهایی که آمریکا آنها را تحریم کرده است هیچ گاه تهدیدی برای آمریکا نبوده اند.
در عصر کنونی، ایران، سوریه، روسیه و کره شمالی در ردیف کشورهایی هستند که آمریکا لبه شمشیر خود را برای آنان نشانه رفته است و این کشورها به دلیل سیاست خارجی مستقل مجبورند با آمریکا زورآزمایی کنند. 
در مقاله روزنامه داون آمده است: روزنامه نیویورک تایمز آمریکا در 26 ژانویه 1996 در گزارشی اعلام کرد که آمریکا 31 دسامبر 1995 میلادی برای تغییر یا سرنگونی انقلاب اسلامی در ایران بودجه 18 میلیون دلاری اختصاص داد و این نشان می داد که آمریکا برای سرنگونی نظام اسلامی در ایران از هیچ کوششی فروگذار نمی کند.
در ادامه این مقاله آمده است: تحریم ها علیه ایران بر اقتصاد بسیاری از کشورهای جهان تاثیر منفی گذاشته است از جمله بر خط انتقال گاز ایران به پاکستان و هند که پس از گذشت سال ها همچنان در حال تعلیق می باشد.
پاکستان و هند برای رفع نیازمندیهای خود به انرژی ارزان به ویژه گاز به شدت نیاز دارند و ایران به عنوان سومین دارنده بزرگ ذخائر گاز جهان می تواند نیازمندیهای انرژی شبه قاره هند را مرتفع سازد، اما با فشارهای آمریکا، هند به صورت یکجانبه از این پروژه صرفه نظر کرد و تلاش پاکستان نیز برای دریافت گاز طبیعی از ایران با وجود بحران انرژی در این کشور به نتیجه نرسیده است.
روزنامه داون نوشت: زمانی که پاکستان عزم خود را جزم کرده بود که خط لوله گاز ایران - پاکستان را احداث کند، کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه وقت آمریکا به شدت به پاکستان نسبت به عواقب وخیم این اقدام هشدار داد و آمریکا اعلام کرد هر نوع سرمایه گذاری بیش از 20 میلیون دلاری در صنعت نفت و گاز ایران ممنوع است و نقض کنندگان را هدف تحریمهای مالی و اقتصادی قرار خواهد داد. 
دولتهای پیشین پاکستان و هند به دلیل تهدیدهای آمریکا و قوانینی که علیه صنعت نفت و گاز ایران در آمریکا به تصویب رسیده است از اجرای خط لوله گاز ایران پاکستان که قبلا به خط لوله صلح مشهور بود خودداری کرده اند.
به گزارش ایرنا، این مقاله می ا فزاید: نباید فراموش کنیم که اقدام یکطرفه آمریکا در اعمال تحریم علیه ایران با قوانین بین المللی کاملا در تضاد است بلکه این اقدامات آمریکا قوانین بین المللی را اشکارا نقض می کند.
بر اساس قوانینی بین الملل، تنها شورای امنیت سازمان ملل می تواند کشورها را تحریم کند و آمریکا و دیگر قدرت ها حق تحریم کشورهای مستقل جهان را ندارند.
در بخش پایانی این مقاله آمده است: این روزها آمریکا از معاهده اتمی ایران خارج شده و همه کشورهای جهان را تهدید کرده است که هر نوع همکاری با ایران در زمینه اقتصادی آن کشور یا آن شرکت را با خطر تحریم و جریمه های سنگین نقدی روبرو خواهد کرد. 
با این حال اخیرا وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا به همراه روسیه و چین به جواد ظریف همتای ایرانی در جلسه وین اتریش تاکید کردند که آنها به هر قیمتی از توافق هسته ای حمایت می کنند و در این مسیر منافع ایران را نیز تامین خواهند کرد. 
حال جامعه بین المللی باید علیه آمریکا دست به اقداماتی بزنند، نخست اینکه باید بر این موضع تاکید کنند که آمریکا با اعمال تحریم علیه ایران قوانین بین المللی را نقض می کند.
دوم اینکه اقدام آمریکا را در نهادهای قضایی بین المللی به چالش بکشند و سوم کشورهایی که تحت تحریمهای آمریکا متضرر شده اند باید از طریق نهادهای قضایی بین المللی به حقوق آنها رسیدگی شود.

پربیننده ترین خبرها