توافق البشیر با السیسی برای آغاز رابطه راهبردی همه جانبه بین مصر و سودان

توافق البشیر با السیسی برای آغاز رابطه راهبردی همه جانبه بین مصر و سودان
جمعه 29 تير 1397 - 14:52

روسای جمهور مصر و سودان در خارطوم از توافق دو کشور برای آغاز رابطه راهبردی همه جانبه بین یکدیگر خبر دادند.

العالم - آفریقا

«عمر البشیر» رئیس جمهور سودان، روز پنجشنبه موافقت خود را با مصر برای شروع یک رابطه استراتژیک بین دو کشور در همه زمینه‌ها اعلام کرد.

این سخنان را البشیر در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «عبدالفتاح السیسی»، همتای مصری خود پس از نشست با وی در کاخ ریاست جمهوری در خارطوم بیان داشت.

به نوشته روزنامه «رای الیوم»، رئیس جمهور سودان با اشاره به پیوندهای مشترک تاریخی، جغرافیایی و خویشاوندی بین مردم کشورش با مصری‌ها گفت: ما روابط با مصر را به عنوان یک استراتژی در زمینه‌های مختلف آغاز می‌کنیم و هیچ سقفی برای روابط اقتصادی با یکدیگر نداریم.

البشیر گفت که در دیدار با السیسی درباره تسهیل تردد افراد و حمل و نقل کالاها بین مصر و سودان از طریق ایجاد جاده‌های مواصلاتی و خطوط راه‌آهن توافق کرده‌اند.

رئیس جمهور سودان همچنین از توافق با همتای مصری در مامور کردن کابینه های دولت کشور برای برگزاری نشستی مشترک و وضع راهبردی شفاف خبر داد.

البشیر با بیان اینکه دو کشور چندین سال درگیر مسائل حاشیه‌ای بودند، گفت: این حرف برای مصرف سیاسی و رسانه‌ای نیست.

رئیس جمهور مصر هم به نوبه خود سفر به خارطوم را در راستای تقویت هماهنگی‌های کامل بین دو کشور در زمینه‌های مختلف دانست و گفت: هیچ کسی هر چقدر تلاش کند نمی‌تواند روابط بین این دو ملت را برهم بزند.

السیسی با بیان اینکه روند همکاری‌های دو جانبه بین مصر و سودان، مشکلات عدیده‌ای را پشت سر گذاشته و به مرحله آغاز اجرای پروژه‌های مشترک رسیده است، گفت: مسیر ارتقای روابط همکاری به سطح مطلوبی که دو کشور خواهان آن هستند، هنوز طولانی است.

رئیس جمهور مصر دیروز پنجشنبه در سفر رسمی دو روزه و در اولین ماموریت خارجی خود از زمان آغاز دور دوم ریاست جمهوری خود در ژوئن گذشته و در ششمین سفرش از زمان تصدی قدرت در سال 2014 وارد خارطوم شد.

روابط بین سودان و مصر هر از چند گاهی شاهد تناقض در دیدگاه‌ها بر سر مسائل مختلف است که نزاع بر سر مثلث مرزی حلایب، شلاتین و ابورماد، و قضیه سد النهضه بر روی رود نیل از جمله آنهاست.

السیسی در سخنرانی خود از آنچه تلاش‌های سودان برای حل اختلافات و دستیابی به صلح و ثبات در منطقه شمال آفریقا خواند، قدردانی کرد.

خارطوم از 28 ژوئن گذشته مذاکرات صلح بین گروه‌های سودان جنوبی را رهبری می کند که در نتیجه آن طرف‌های مناقشه به توافقی بر سر پرونده تقسیم قدرت دست یافتند.

رئیس جمهور مصر همچنین از سر گیری روابط بین اتیوپی و اریتره را پس از دو دهه تنش سیاسی و نظامی دو کشور از جنگ سال 1998 تاکنون را مثبت ارزیابی کرد و گفت: قاهره از صلح و همکاری بین دو کشور حمایت کامل خواهد کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها