خشم مردم تونس از دخالت های علنی سعودی

خشم مردم تونس از دخالت های علنی سعودی
جمعه 29 تير 1397 - 21:19

دخالت های سفیر عربستان سعودی در امور داخلی تونس موجب خشم مردم این کشور شده است.

العالم - تونس

دخالت های سفیر عربستان سعودی در امور داخلی تونس موجب خشم مردم این کشور شده است.

جبهه مردمی تونس که ائتلافی از هشت حزب چپ گرا و ملی گرا است دخالت های محمد بن محمود العلی سفیر عربستان سعودی را در امور حاکمیتی تونس محکوم کرد.

این جبهه با صدور بیانیه ای اظهارات سفیر سعودی را در مخالفت با عضویت مبارکة براهمی نماینده زن عضو جبهه مردمی در کمیته دوستی پارلمانی تونس - خلیج فارس محکوم و این اقدام را نقض معیارهای دیپلماتیک قلمداد کرده است.

این جبهه از رئیس مجلس نمایندگان تونس خواسته است در برابر این گونه اقدامات موضع قاطعی اتخاذ کند.
محسن النابتی از رهبران جبهه مردمی در گفتگو با عربی 21 گفت گفتگوهای محرمانه سفیر سعودی و دیگر اعضای کمیته دوستی پارلمانی تونسی خلیجی با حضور مبارکة البراهمی متشنج بود.

وی گفت: سفیر سعودی چند روز پیش در جلسه ای درخواستی عجیب مطرح کرد و از پارلمان دوستی مذکور خواست از سعودی در جنگ یمن حمایت کند.

وی گفت: مبارکة البراهمی سفیر سعودی را به مداخله در امور لیبی و یمن و سوریه متهم کرد و این موضوع موجب شد سفیر سعودی از ریاست مجلس تونس بخواهد این عضو کمیته مذکور را تحت فشار بگذارد تا از این کمیته استعفا دهد. سفیر سعودی همچنین تهدید کرد که: «اگر این زن در این کمیته حضور داشته باشد این کمیته را از هم اکنون مرده تلقی کنید».

یکی از رهبران جبهه مردمی از سفیر سعودی خواسته است به چارچوب هایش احترام بگذارد و به انتخاب های مجلس که اعضای آن توسط مردم تونس به صورت دمکراتیک انتخاب می شوند احترام بگذارد. وی تاکید کرد البراهمی همچنان به عنوان عضو این کمیته به فعالیت عادی اش براساس قانون داخلی مربوط به کمیته های پارلمانی ادامه خواهد داد.

سفارت عربستان سعودی به پرسش های پایگاه اینترنتی عربی 21 درخصوص این مسئله پاسخ نداده است.
این نخستین بار نیست که عربستان سعودی به مداخله در امور تونس متهم می شود. برکناری عبدالجلیل بن سالم وزیر امور دینی سابق تونس پس از آنکه عربستان سعودی را به «صدور تروریسم و تکفیری ها به جهان اسلام به عنوان منشاء اندیشه وهابی» متهم کرد بارزترین نمونه دخالت های سعودی در این کشور است.

پربیننده ترین خبرها