مخالفت قاطع لبنان با آپارتاید رژیم صهیونیستی

مخالفت قاطع لبنان با آپارتاید رژیم صهیونیستی
شنبه 30 تير 1397 - 12:34

احزاب، گروه ها و شخصیت های سیاسی و مذهبی لبنان از همه طیف های این کشور به طور یکپارچه، آپارتاید و تصویب قانون موسوم به «کشور یهود» را در کنیست (پارلمان رژیم صهیونیستی) محکوم کردند.

العالم ـ لبنان

کنیست بامداد پنجشنبه گذشته قانونی جنجالی را به تصویب رساند که مطابق آن دولت جعلی اسرائیل رسما به عنوان یک کشور یهودی (دولت ملی خلق یهود) شناخته می‌شود.
در این قانون به صراحت رژیم صهیونیستی کشوری یهودی تلقی می شود و غیر از یهودی ها در آن جایی ندارند. این در حالی است که 20 درصد از جمعیت سرزمین های اشغالی اعرابی هستند که از سال 1948 به دنبال اشغال فلسطین، تابعیت اسرائیلی را پذیرفته و به عنوان شهروند درجه 2 در آن زندگی می کنند.
در این قانون زبان عربی، دیگر به رسمیت شناخته نمی شود و تنها زبان رسمی این رژیم، زبان عبری عنوان شده است.
مقام ها و شخصیت های سیاسی و دینی لبنان، یعنی همسایه شمالی فلسطین اشغالی به این تصمیم پارلمان رژیم صهیونیستی به شدت واکنش نشان دادند:
«میشل عون» رئیس جمهور لبنان، تصویب قانون موسوم به کشور یهود را نقض آشکار قطعنامه های سازمان ملل دانست که بر حق بازگشت فلسطینیان تاکید می کند.
عون، از سکوت کشورهای عربی در مقابل تجاوزهای رژیم صهیونیستی به ملت فلسطین و حقوق آنها انتقاد کرد و گفت: تاریخ سکوت اعراب را مساوی با تجاوز اسرائیل به سرزمین و ظلم به ملت فلسطین خواهد دانست.
«نبیه بری» رئیس مجلس لبنان، این قانون را فصل دیگری از تجاوزهای مستمر رژیم اسرائیل علیه فلسطین و حق ملت فلسطین در بازگشت به سرزمین خود و تشکیل دولتی مستقل به پایتختی قدس عنوان کرد.
بری همچنین خواستار نشست فوری اتحادیه های پارلمان های اسلامی و عربی شد.
شیخ «عبداللطیف دریان» مفتی جمهوری لبنان نیز تاکید کرد: تصویب قانون موسوم به دولت خلق یهود توسط کنیست اسرائیل، عین تروریسم، افراطی گری و نژادپرستی است.
دریان افزود: آنچه رژیم صهیونیستی به آن دست می زند، چالشی جدید در نوع خود است و نتایج آن نه تنها بر فلسطین، بلکه بر کل منطقه سایه می افکند و پیامدهای خطرناکی دارد.
شیخ «عبدالامیر قبلان» رئیس مجلس اعلای شیعیان، قانون کشور یهود را «خصمانه» توصیف کرد و اقدامی دانست که آوارگی جدید فلسطینیان را بنیان می گذارد و زمینه را برای پاکسازی نژادی علیه آنان آماده می کند و حق آنها در داشتن سرزمین خود زیر پا می گذارد.
«نقولا توینی» وزیر مشاور در امور مبارزه با فساد در توئیتی نوشت که تفرقه و ضعف عربی به رژیم صهیونیستی اجازه داد که قانون کشور یهود را به تصویب برساند. این قانون شبه نازی و نژادپرستانه است.
حزب الله لبنان نیز در بیانیه ای که عصر جمعه منتشر شد، ضمن محکومیت این اقدام، آن را در چارچوب گام های پی در پی برای یهودی سازی فلسطین اشغالی معرفی کرد و اعلام داشت که کنیست با هدف محروم کردن فلسطینی های موجود در خارج از سرزمین های اشغالی از بازگشت به کشورشان و همچنین کوچاندن باقی مانده آنها از داخل فلسطین اشغالی این قانون را تصویب کرد.
دفتر سیاسی جنبش امل لبنان نیز طی بیانیه ای، قانون کشور یهود را اعلام جنگ با ملت فلسطین عنوان کرد و افزود: این اقدام آمال و آرزوهای ملت فلسطین در بازگشت به سرزمین شان و رقم زدن سرنوشت خود را به باد می دهد.
حزب «جریان المستقبل» در بیانه ای اعلام کرد: این اقدام خطرناک به پرونده دشمن اسرائیلی که مملو از مفاهیم نژادپرستانه، افراطی گری و جمود است، اضافه می شود و هیچ راهی برای مقابله با آن نیست مگر موضع یکپارچه و متحد فلسطینی و عربی در دفاع از کرامت امت عربی.
«میشل سلیمان» رئیس جمهوری پیشین لبنان در توئیتی اظهار داشت: تصویب دولت ملی خلق یهود، چراغ سبزی برای آواره کردن اعراب 1975 از حاکمیت این رژیم نژادپرست است.
«نجیب میقاتی» نخست وزیر پیشین و نماینده کنونی پارلمان لبنان، خاطرنشان کرد که این اقدام پارلمان رژیم صهیونیستی، نقض قطعی حقوق فلسطینیان در داشتن سرزمین و کشور خود است، و کودتایی وقیحانه علیه همه قطعنامه ها و پیمان های بین المللی است.
به گزارش ایرنا،«فؤاد السنیوره» نخست وزیر پیشین لبنان نیز این قانون را ناقض همه راه حل های مسالمت آمیز بر پایه تشکیل دو دولت مستقل فلسطینی و اسرائیلی در کنار هم توصیف کرد.
السنیوره علاوه بر این گفت: اسرائیل، منطقه و جهان را به سوی خشونت، درگیری و افراطی گری می برد.
«ولید جنبلاط» رهبر حزب دروزی «سوسیالیست ترقی خواه» در حساب توئیتری خود نوشت که گویی ملت های منطقه برگه بازی در یک قمارخانه بزرگ هستند که سرنوشت خود را قربانی بازی های بی نتیجه می کنند.
از نظر جنبلاط، امنیت اسرائیل از همه چیز برای برخی بااهمیت تر است.
حزب «ملی اجتماعی سوریه» هم مصوبه کنیست را امتداد قوانین نژادپرستانه رژیم صهیونیستی عنوان کرد و آن را نشانگر روش اشغالگران از ابتدا تا کنون دانست.
جنبش «توحید اسلامی» نیز تصویب قانون کشور یهودی را بر ملاکننده چهره حقیقی رژیم صهیونیستی معرفی کرد.

پربیننده ترین خبرها