سفیر پیشین انگلیس:

توئیت ترامپ برای فرار از مشکلات آمریکا بود

توئیت ترامپ برای فرار از مشکلات آمریکا بود
دوشنبه 1 مرداد 1397 - 23:26

سفیر پیشین انگلیس در آمریکا سخنان «دونالد ترامپ» در واکنش به اظهارات «حسن روحانی» را "پرخاشگرانه" خواند و گفت: رئیس جمهوری آمریکا تلاش می‌کند تا فضای سیاسی داخل کشورش را که به دلیل مدیریت او در روابط با پوتین تحت‌فشار قرار دارد، تغییر دهد.

العالم ـ آمریکا

«پیتر وستمکات» (Peter Westmacott) دیپلمات بازنشسته انگلیس به ایرنا گفت  که ترامپ این‌گونه وانمود کرد که از سخنان رئیس‌جمهوری ایران تحریک‌شده است "اما روحانی، آمریکا را تهدید نکرد، بلکه هشدار داد که با دم شیر بازی نکند." 
وی توضیح داد: رئیس‌جمهوری ایران همچنین اشاره کرد که صلح با کشورش مادر صلح‌ها و جنگ با ایران مادر جنگ‌هاست. اما متأسفانه سیاستمداران آمریکایی معتقدند که پرخاشگری و تند سخن گفتن درباره دیگران همواره به سود آن‌ها است. 
این دیپلمات انگلیسی ادامه داد که بسیاری از آمریکایی‌ها رابطه با ایران را از زاویه اشغال سفارت این کشور در سال 1359 و مخالفت ایران با رژیم اسرائیل نگاه می‌کنند 'این در حالی است که آن‌ها فراموش کرده‌اند که این ایران نبود در 11 سپتامبر به برج‌های دوقلو در نیویورک حمله کرد؛ تهران یکی از پایتخت‌های خاورمیانه بود که همزمان با سایر کشورها برای قربانیان این حادثه مراسم یادبود برگزار کرد؛ این کشور از داعش حمایت نکرد و با آن جنگید.'
به عقیده وی، ایران نگرانی‌های به حقی دارد و دراین‌باره به خروج اخیر آمریکا از برجام درحالی‌که این کشور به تعهداتش پایبند است اشاره کرد. این دیپلمات بازنشسته انگلیسی افزود: همزمان بسیاری از دولت‌های منطقه که رابطه دوستانه‌ای با رئیس‌جمهوری آمریکا برقرار کرده‌اند در تلاش هستند تا تنش‌ها میان آمریکا و ایران را برای منافع خود افزایش دهند. 
وستمکات گفت:اکنون نیاز است تا در یک اراده جمعی شرایط را آرام و منافع مشترک را شناسایی کرد و در اسرع وقت در جهت پیدا کردن راه‌حلی برای بحران‌های متعدد در منطقه به‌ویژه درباره بحران انسانی سوریه و یمن گام برداشت. در غیر این صورت 'حتی یک عامل تحریک‌کننده می‌تواند منجر به شعله‌ور شدن جنگ شد.'
وستمکات نخستین مأموریت خارج کشور خود را در سال 1974 میلادی در سفارت انگلیس در تهران آغاز کرده و به همین سبب به موضوع های مرتبط با ایران علاقه‌مند است. او در سال‌های 2012 تا 2016 سفیر انگلیس در واشنگتن بوده که به گفته خود زمان زیادی را صرف دفاع و رایزنی با مقامات آمریکایی برای دفاع از برجام کرده است.
رئیس‌جمهوری آمریکا پس از خروج از برجام و تهدید به بازگرداندن تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران، یکشنبه‌شب به وقت محلی در صفحه توئیتر شخصی خود با حروف بزرگ درواکنشی انفعالی به هشدارهای همین روز روحانی رئیس‌جمهوری ایران که تأکید کرده «آمریکایی‌ها باید خوب بفهمند صلح با ایران مادر صلح‌ها و جنگ با ایران مادر جنگ‌هاست»، نوشته بود: هرگز و هیچ‌گاه دوباره آمریکا را تهدید نکنید.
رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه پیام توئتیری خود باخشم افزود: ما کشوری نیستیم که گفته‌های خشونت‌آمیز شما را تحمل‌کنیم.
این در حالی است که روحانی رئیس‌جمهوری کشورمان روز گذشته (یکشنبه) در همایش روسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور در مرکز مطالعات وزارت امور خارجه، بابیان این نکته که توطئه آخر آمریکا، تلاش برای خسته کردن ملت ایران است، تصریح کرد: بدانید، ملت ایران آقاست و هرگز نوکر کسی نخواهد شد. 
وی با یادآوری اینکه «تنگه‌های زیادی داریم، تنگه هرمز فقط یکی از آن‌هاست»، افزود که قادر نیستید ایرانیان را علیه امنیت و منافع ایران تحریک کنید. 
رئیس‌جمهوری کشورمان افزود: به ملت ایران اعلام جنگ می‌کنید و دم از حمایت می‌زنید؟ در همه منطقه پهن‌شده‌اید، معنای حرف‌هایتان را بفهمید.
رسانه‌های انگلیسی نیز امروز ضمن بازتاب سخنان تهدیدآمیز ترامپ تاکید کردند که فشارهای ضدایرانی واشنگتن راه به جایی نمی برد.

پربیننده ترین خبرها