در پاسخ به درشت‌گویی ترامپ

ظریف:افول امپراطوری‌ها را دیده‌ایم

 ظریف:افول امپراطوری‌ها را دیده‌ایم
سه شنبه 2 مرداد 1397 - 00:55

وزیر خارجه ایران دوشنبه‌شب در صفحه توئیتر خود به لفاظی‌های ضد ایرانی رئیس‌جمهور آمریکا پاسخ داد.

العالم-ایران

«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران دوشنبه شب به لفاظی‌های «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران پاسخ داد.

آقای ظریف در پیامی در صفحه توئیتر خود به ترامپ یادآوری کرد که «درشت‌گویی‌های» او برای ملت ایران تازگی ندارد و گوش آنها در طول ۴۰ سال گذشته به چنین لفاظی‌هایی عادت کرده است.

وی در بخشی پیام خودش هم احتمالاً به درشت‌گویی‌های چند ماه پیش «دونالد ترامپ» علیه رهبر کره شمالی اشاره کرده است.

ظریف نوشت: «ما تحت تأثیر قرار نگرفتیم. دنیا چند ماه پیش، درشت‌گویی‌های خشن‌تری شنید؛ ایرانی‌ها هم چهل سال است که [چنین درشت‌گویی‌هایی]-البته از نوع متمدنانه‌تر آن را-شنیده‌اند. ما قدمتی به درازای یک هزاره داریم و شاهد افول امپراطوری‌ها بوده‌ایم، از جمله امپراطوری‌ خودمان که بیش از طول عمر برخی کشورها دوام آورد. محتاط باشید.»

س‌جمهور آمریکا امروز دوشنبه به سخنان رئیس‌جمهور ایران خطاب به ایالات متحده مبنی بر اینکه «با دم شیر بازی نکنید»، واکنش نشان داد.

«دونالد ترامپ» در توییتر نوشت: «خطاب به رئیس‌جمهور ایران، روحانی: دیگر هیچ وقت ایالات متحده را تهدید نکن، وگرنه با عواقبی مواجه می‌شوی که مشابه آن قبلاً بر سر عده انگشت شماری در تاریخ آمده است. ما دیگر کشوری نیستیم که صحبت‌های جنون آمیز شما درباره خشونت و مرگ را تاب بیاوریم. محتاط باش».

رئیس جمهور ایران روز یکشنبه در همایش روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور گفته بود: «امروز سخن گفتن با آمریکا معنایی جز تسلیم و پایان دستاوردهای ملت ندارد. آقای ترامپ! ما مرد شرف و ضامن امنیت آبراه منطقه در طول تاریخ هستیم ؛ با دم شیر بازی نکنید، پشیمان کننده است»

اظهارنظر توئیتری ترامپ در حالی صورت گرفته که دولت آمریکا پس از خروج از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 و تبدیل آن به 4+1، تحرکات خود را برای اعمال فشارهای اقتصادی و تحریم‌ها علیه مردم ایران آغاز کرده است.

این سخنان ضد ایرانی ترامپ چند ساعت پس از سخنرانی سراسر ضد ایرانی «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا در کتابخانه ریاست جمهوری رونالد ریگان مطرح شد.

وزیر خارجه دولت ترامپ در این سخنرانی گفت که دولت آمریکا به دنبال به صفر رساندن واردات نفت از ایران است و در عین حال مدعی شد که «ما مایل به گفت‌وگو با رژیم ایران هستیم، اما رهایی از فشارهای آمریکا تنها زمانی اتفاق خواهد افتاد که ما شاهد تغییرات ملموس، قابل اثبات و ادامه‌دار در سیاست‌های تهران باشیم».

پربیننده ترین خبرها