زائران خانه خدا در فرودگاه‌های عربستان باید چه نکاتی را رعایت کنند؟

زائران خانه خدا در فرودگاه‌های عربستان باید چه نکاتی را رعایت کنند؟
سه شنبه 2 مرداد 1397 - 08:52

با توجه به حجم بالای پروازهای زائران حج ۹۷ از سراسر جهان در فرودگاه‌های جده و مدینه، زائران خانه خدا باید در فرودگاه‌های عربستان به برخی نکات توجه داشته باشند تا مشکلی در روند سفر آن‌ها ایجاد نشود.

العالم- عربستان سعودی 

امسال حدود 86 هزار زائر ایرانی به حج تمتع مشرف می‌شوند که تاکنون بیش از 12 هزار نفر عازم عربستان شده‌اند و روند اعزام زائران ایرانی تا 24 مردادماه ادامه دارد.

با توجه به حضور گسترده زائران خانه خدا از نقاط مختلف دنیا و تعدد پروازها در فرودگاه‌های جده و مدینه، رعایت برخی نکات توسط زائران در فرودگاه از اهمیت بسیاری دارد بر همین اساس زائران باید پس از خروج از کشور در فرودگاه‌های عربستان به برخی موارد توجه داشته باشند.

حفظ آرامش در لحظه توقف هواپیما/ لزوم در دست داشتن گذرنامه در فرودگاه

به طوری که زائران خانه خدا باید پس از توقف کامل هواپیما با حفظ آرامش و اطمینان از جا نماندن وسایل شخصی، صندلی خود را ترک و به سمت سالن ترانزیت حرکت کنند. وقتی از هواپیما پیاده می‌شوند نگهداری از گذرنامه مهم است، چرا که عدم همراه داشتن آن یا گم شدن گذرنامه موجب بازگشت زائر به کشور می‌شود.

پس از رسیدن به سالن، زائران ضمن حفظ آرامش با همراهی مدیر کاروان و با همراه داشتن گذرنامه، برگه ویزا و کارت واکسن به تفکیک خواهران و برادارن به صورت منظم در پشت خط قرمز صف باجه کنترل گذرنامه قرار گیرند.

انگشت‌نگاری و عکسبرداری از زائران حج تمامی کشورها در عربستان

در باجه کنترل انگشت‌نگاری و عکسبرداری از اتمامی زائران صورت می‌گیرد که این امر نه تنها برای زائران ایرانی بلکه برای تمامی زائران کشورهای مختلف انجام می‌شود. بنابراین باید ابتدا چهار انگشت دست راست و سپس چهار انگشت دست چپ و بعد دو انگشت شست را روی دستگاه قرار داده و فشار دهند و در انتها مقابل دوربین عکس گرفته می‌شود.

پس از کنترل گذرنامه وارد سالن دریافت بار می‌شوند که بار آن‌ها توسط دستگاه ایکس‌ری یا مأموران بررسی می‌شود؛ در حین کنترل بار اگر مسؤولان سعودی فرودگاه چمدان‌ها را توقیف کردند یا مشکلی در این امر ایجاد شد، باید مراتب را به مدیر یا مسؤول کاروان اطلاع داده و از بحث با مأموران خودداری کنند.

چک کردن گذرنامه زائران توسط نماینده سعودی/ لزوم تحویل گذرنامه به مدیر کاوران پس از سوار شدن به اتوبوس‌ها

به منظور تکریم حجاج، بار زائران در محل مشخصی تجمیع و توسط کارگران و با نظارت مسؤولان کاروان‌ها به داخل اتوبوس منتقل می‌شود، امام زائران باید توجه داشته باشند که برای انجام سایر امور اداری در فرودگاه باید زائران گذرنامه خود را به نماینده سعودی مستقر در درب خروجی سالن تحویل دهند و پس از خروج از سالن از پراکنده شدن در محوطه فرودگاه یا توقف در آن خودداری کنند و به سرعت در اتوبوس مشخصی که به سمت هتل آن‌ها را هدایت می‌کند، حرکت کنند. همچنین باید متذکر شد که ترک فرودگاه مستلزم رسیدن تمامی اعضای کاروان است.

در فرودگاه جده محدودیت‌ها و قوانین خاصی حاکم است به طوری که زائران باید توجه داشته باشند حتما گذرنامه خود را در دست داشته باشند و آن را در بار یا به دست کسی ندهند چرا که در صورت مفقودی قادر به خروج از فرودگاه نخواهید بود.

همچنین به دلیل حجم بالای پروازهای زائران حج بهتر است افراد یک زیرانداز کوچک با ساک دستی خود داشته باشند. علاوه بر این زائران باید از قراردادن گذرنامه در ساک و بارهایی که توسط اتوبوس حمل می‌شود، خودداری کنند و در هنگام ورود به اتوبوس گذرنامه خود را به مسؤول تحویل دهند.

فارس

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها