حکم دادگاه عالی نیویورک به بازگشت یک نقش برجسته هخامنشی به ایران

حکم دادگاه عالی نیویورک به بازگشت یک نقش برجسته هخامنشی به ایران
سه شنبه 2 مرداد 1397 - 13:18

دادگاه عالی نیویورک در حکمی اعلام کرد نقش برجسته‌ای که ۸۰ سال پیش از ایران به سرقت رفته و اخیرا در آمریکا به حراج گذاشته شده بود باید به ایران بازگردد.

العالم _ آمریکا

دادگاه عالی نیویورک روز دوشنبه در حکمی اعلام کرد نقش برجسته پارسی که قدمت آن به حدود ۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد باید به ایران عودت داده شود. این نقش برجسته بیش از ۸۰ سال پیش از ایران به سرقت رفته است.

به نوشته روزنامه «نیویورک‌تایمز»، این نقش برجسته سنگی که یک سرباز پارسی را به تصویر کشیده، در ماه اکتبر توسط بازپرسان دفتر دادستان منطقه «منهتن» از نمایشگاهی در موسسه «پارک اونیو آرموری»، جایی که این نقش برجسته در آن به مبلغ ۱.۲ میلیون دلار به فروش گذاشته شده بود، ضبط شده است.

به گفته بازپرسان پرونده، این نقش برجسته اولین بار در سال ۱۹۳۶ (۱۳۱۵-۱۳۱۴) از ایران به سرقت رفته و پس از آن در سال ۲۰۱۱ بار دیگر از موزه هنرهای زیبای مونترال دزدیده شده است.

دو مالک این نقش برجسته که در لندن اقامت دارند، مدعی شده‌اند که این اثر را به صورت قانونی و از یک فروشنده معتبر آثار تاریخی خریده‌اند، اما دفتر دادستانی منهتن در شکوائیه خود استدلال کرده که برای آثار مسروقه، خرید قانونی و از روی حسن نیت، بی‌معنی است. علاوه بر این، بازپرس‌های پرونده به این نتیجه رسیده‌اند که بر خلاف ادعای مالکان این نقش برجسته، این موزه منترال به سرقت رفته و این موزه آن را برای فروش نگذاشته بوده است.

این نقش برجسته مربعی شکل که اندازه آن ۸ اینچ مربع (۵۱.۶ سانتی‌متر مربع) اعلام شده، بخشی از دیواره منقش به تصویر ردیفی از سربازان هخامنشی در یکی از ساختمان‌های مرکزی پرسپولیس است.

در گزارش رسانه‌های آمریکایی به زمانبندی و نحوه انتقال این نقش برجسته به ایران، اشاره‌ای نشده است.

 

پربیننده ترین خبرها