نیویورک تایمز: تهدید ترامپ علیه ایران برای کاهش فشارهای دیدار با پوتین بود

نیویورک تایمز: تهدید ترامپ علیه ایران برای کاهش فشارهای دیدار با پوتین بود
سه شنبه 2 مرداد 1397 - 21:32

نشریه نیویورک تایمز با انتشار یادداشتی درخصوص تهدید توئیتری اخیر رئیس جمهوری آمریکا علیه ایران، به نقل از نزدیکان او نوشت: این واکنش تندخویانه تقریبا به طور کامل با هدف انحراف افکار از پرسش‌ها در خصوص [نشست با] روسیه بود.

العالم ـ آمریکا

در یادداشت نیویورک تایمز به قلم «مارک لَندلر» تحلیلگر مسائل سیاسی آمده است: در توئیت «دونالد ترامپ» هیچ نشانی از این نیست که او به دنبال گفت وگو با ایران در آینده نزدیک باشد. با این وجود، اظهارات او به طور مشخص یادآور تهدید تابستان گذشته او علیه «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی است.
ترامپ با توئیت تهدید آمیز علیه ایران، عزمش را برای بکارگیری همان روشی نشان داد که پیش از این برای مهندسی یک جهش دیپلماتیک در روابط با کره شمالی پیاده سازی کرده بود.
نویسنده ادامه می‌دهد: با این حال مشاوران ترامپ در موضعی یکپارچه، مخالف تعامل با ایران هستند و همچنین بسیار بعید است که تهران در مقابل فشارها کوتاه بیاید.
یادداشت می افزاید: افرادی که با ترامپ آشنا هستند، می گویند که واکنش تندخویانه او تقریبا به طور کامل با هدف انحراف افکار از پرسش‌ها در خصوص [دیداربا] روسیه بود.
نویسنده ادامه می دهد: ترامپ با این تهدید که ایران «شاهد پیامدهایی خواهد بود که رنج آن را تنها معدود کشورهایی در طول تاریخ متحمل شده باشند»، موفق شد پس از یک هفته انتشار اخبار منفی علیه نشست مشترک با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه، موضوع بحث را عوض کند.
اشاره تایمز به اظهارات ترامپ در نشست هفته گذشته در هلسینکی پایتخت فنلاند است که انتقادهای بسیاری را در آمریکا به دنبال داشت.
وی در حضور پوتین به خبرنگاران گفته بود که دلیلی ندارد باور کند روسیه در انتخابات آمریکا «دخالت کرده باشد».
ترامپ اما پس از بازگشت به کشورش و مواجهه با موج انتقادها، گفت که در بیان اظهاراتش دچار اشتباه شده و باید می‌گفته که دلیلی ندارد روسیه در انتخابات این کشور «دخالت نکرده باشد».
کار در آمریکا تا جایی بالا گرفت که برخی سیاستمداران آمریکایی خواستار احضار مترجم ترامپ در نشست با پوتین برای بیان جزئیات مطرح شده در این نشست شدند.
نهادهای اطلاعاتی آمریکا مستقیما مسکو را مسبب فعالیت‌های تبلیغاتی علیه حزب دمکرات در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 این کشور می‌دانند که به پیروزی ترامپ منجر شد.
این موضوع با توجه به نزدیک شدن به موعد انتخابات کنگره آمریکا، بیش از پیش مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته است.
«جان هانتسمن» سفیر آمریکا در روسیه به تازگی مدعی شده بود که «مسکو در تدارک مداخله در انتخابات 2018 بود» و «در این رابطه به آنها هشدار داده شد».

پربیننده ترین خبرها